Strategia planowania i publikacji postów w 6 krokach – Oraz 16 Pytań, które warto zadać przed publikacją

Fanpage

„Strategia planowania? Po co mi to? Przecież nie mam czasu na marketing!” – powtarza wielu właścicieli firm. Rozumiem zabieganie, brak czasu i „ważniejsze rzeczy” niż prowadzenie fanpage firmy. Pamiętaj jednak – jeśli nie dostarczysz do firmy nowych klientów, to biznes może upaść.

Jak pogodzić brak czasu i chęć budowania hucznego fanpage? Wystarczy odpowiednio zaplanować działania! W tym wpisie przedstawię Ci autorską strategię planowania i publikacji postów.

Gwarantuję, że czas poświęcony na zapoznanie się z artykułem i kilka godzin pracy nad przygotowaniem zwróci się kilkukrotnie

  • Zaczniesz publikować systematycznie, bez tygodniowych przerw
  • Ustalisz jasny plan działania, który nie zajmie Ci więcej niż 15 minut dziennie
  • Wykorzystasz obecne materiały, aby nie musieć zaczynać od zera
  • Poznasz 6 sprawdzonych kroków, których realizacja „rozbuja” Twój fanpage

Dlaczego warto planować posty?

Koronnym argumentem jest oszczędność czasu. Wystarczy przygotować treść na zapas, a potem ustalić harmonogram publikacji. Wiem, że łatwiej powiedzieć, ale już trudniej wykonać.

Jednak odpowiedz na pytanie – który scenariusz wydaje się być bardziej sprawny, oszczędzający Twój czas i prostszy w wykonaniu?

  1. Zbierasz pomysły na posty, które chcesz opublikować
  2. Tworzysz posty przez kilka godzin – masz treści na zapas
  3. Tego samego dnia planujesz harmonogram
  4. Po pewnym czasie analizujesz wyniki i nanosisz poprawki na dalsze działania

Scenariusz drugi wygląda inaczej. Bardziej standardowo i pewnie do niego przywykłeś. 

  1. Wstajesz rano i myślisz „Co mam dziś dodać na fanpage?”
  2. Szukasz inspiracji na FP konkurencji, przeglądasz internet
  3. Ledwo się obejrzysz – jest już prawie 10:00…
  4. Posta dalej nie ma…
  5. Piszesz coś na szybko, w myśl zasady „lepszy taki niż żaden”
  6. Nie analizujesz wyników – bo nie ma tam nic zadowalającego
  7. Po kilku dniach/tygodniach znów naszło Cię na dodanie posta
  8. Przejdź do punktu pierwszego…

Jeśli pracujesz w takim modelu – to fakt, promowanie na Facebooku może być czasochłonne i nie generować absolutnie żadnych efektów. Jaka jest recepta na ich zwiększenie? Zaplanuj działania! Ale zanim przejdziemy do wykonania – z kronikarskiego obowiązku muszę odpowiedzieć na dwa pytania, które często przewijają się w temacie planowania postów.

Czy planowanie obniża zasięg postów?

Zdecydowanie NIE. Planowanie postów nie wpływa na ich zasięg. Porywająca treść rozniesie się w szybki sposób niezależnie od tego, czy opublikujesz post w tej chwili, czy zaplanujesz go w harmonogramie.

Co ze spontanicznością publikacji?

Wielu osobom zależy na spontaniczności. Prowadzeniu relacji z klientem na gorąco. Dodawaniu tego, co aktualnie jest w modzie lub nad czym teraz pracujemy. Rozumiem taki tryb pracy – niektóre branże po prostu tak mają.

Moją receptą jest połączenie planowania postów i stworzenia spokojnej przestrzeni, w której stworzysz posty „spontaniczne”. Inaczej tworzy się, planuje, myśli kiedy nie ma przymusu „Muszę dziś coś dodać!”. Jeśli zaplanujesz 30/50/70% postów z góry, a pozostałą część dodasz z ręki – to super! Hybryda jak zawsze w cenie [TUTAJ KIEDYŚ POJAWI SIĘ REKLAMA SAMOCHODU HYBRYDOWEGO, ZA KTÓRĄ MOŻE MI ZAPŁACĄ ;)]

Strategia Planowania Postów – schemat działania.

Przygotowana przeze mnie strategia znajdzie zastosowanie wśród początkujących marketingowców jak i osób, które nie są zadowolone ze systematyczności oraz osiąganych wyników. Na początku ustalimy podstawowe kryteria. Posłużą nam za kompas dla naszych działań. Ten etap robimy jednorazowo, jednak warto odświeżyć sobie pytania i odpowiedzieć po kilku miesiącach pracy, aby zaktualizować cele.

Ten etap możesz znacząco rozszerzyć, czytając wpis Jak zaplanować marketing w firmie? – 7 Porad do skopiowania. Zupełnie za darmo, ale zrób to proszę, po przeczytaniu całego wpisu.

Kolejnym etapem jest określenie zasobów. Jestem przekonany, że masz już w swoich notatkach kilka pomysłów na posty. Być może masz grafiki, które chciałeś wykorzystać. Może Twój blog ma już kilka ciekawych wpisów, które warto odświeżyć? A może w poprzednim miesiącu robiłeś sesję produktów lub zespołu? Sprawdź, co masz na stanie w pierwszej kolejności. Następnie ustal osoby odpowiedzialne za organizację zasobów. 

Nie ma nic złego w tym, jeśli na początku zajmiesz się wszystkim w pojedynkę – to urok małych firm. Z czasem coraz więcej będziesz delegować na zewnątrz – tym samym oszczędzając swój czas. Wtedy przyda Ci się strategia planowania pracy z zespołem 🙂

Czas na deklaracje – kiedy i gdzie będziesz pracować nad swoim fanpage? Gwarantuję, że jeśli odręcznie zapiszesz miejsce i czas planowanej pracy, zwiększysz swoją skuteczność. Jeśli chcesz – podziel się deklaracją w komentarzu do tego wpisu.

Przygotowałem kilka pytań, które ułatwią Ci start i pracę. Odpowiedzi na nie warto zanotować i wracać jak do narzędzia. Wtedy efekty będą powalające 🙂

Ustal podstawowe kryteria

  • W czym mają pomóc Ci systematyczne publikacje?
  • Do kogo piszesz, o czym będziesz pisać?
  • Ile postów tygodniowo?
  • Jakie formaty wykorzystasz?
  • W jakie dni pojawi się publikacja?
  • Jakie wezwanie do akcji wykorzystasz w poszczególnych postach?

Określ zasoby, które wykorzystasz

  • Kto będzie odpowiedzialny za teksty?
  • Kim będzie osoba odpowiedzialna za grafiki?
  • Który członek zespołu będzie odpowiedzialny za przygotowanie wideo/LIVE?
  • Jakie zasoby możesz wykorzystać?
    • Sesje zdjęciowe
    • Fragmenty tekstów
    • Wpisy blogowe
    • Pytania od klientów
    • Nadesłane zdjęcia, treści
    • Zdjęcia producentów

Określ czas i miejsce pracy

  • Kiedy ustalisz harmonogram postów?
  • W jakich godzinach będziesz pracować nad treścią/grafikami/wideo?
  • W który dzień tygodnia zaplanujesz posty w Creator Studio?
  • Kiedy dokonasz analizy wybranego okresu pracy nad fanpage?

Wszystko dopięte? Kolejne działania usystematyzuje strategia planowania. Pamiętaj, że odpowiedzi na pytania warto zachować, a teraz przejść do działania.

UWAGA – Nie odwlekaj wdrożenia! Po to przepracowałeś cały artykuł, poświęciłeś czas, zebrałeś zasoby, żeby odpowiedzieć DZIAŁANIEM.

Od trzymania planów w szufladzie jeszcze nikt rynku nie zdominował. Ludzie zareagują tylko i wyłącznie na to, co zrobisz. Nie to, co myślisz lub zaplanujesz.

Strategia Planowania – Wdrożenie w 6 Krokach

  • Ustal podstawowe kryteria działania
  • Określ zasoby, które wykorzystasz
  • Opracuj harmonogram publikacji „na brudno”
  • Na jego podstawie poświęć 3-5 godzin na tworzenie treści
  • Następnie poświęć 1 godzinę na zaplanowanie postów
  • Po tygodniu/dwóch zaplanuj 1 godzinę na analizę wyników

Mam nadzieję, że ten wpis pomoże Ci ruszyć z kopyta. Trzymam kciuki i pamiętaj, że w razie problemów jestem dostępny pod mailem patryk@lokalny-sukces.pl

Facebook Comments