Blog

Skuteczna Strategia Sprzedaży – 23 pytania, na które musisz odpowiedzieć

Budowanie strategii sprzedaży

Skuteczna strategia pomaga osiągać cele. Solidne zaplanowanie i staranne wykonanie gwarantuje sukces. Wielu przedsiębiorców głównie skupia się na samym działaniu. Obsługują bieżące projekty, pozyskują nowych klientów. Działają tylko tu i tylko teraz. Jaka jest alternatywa dla ich działań? Co można zrobić lepiej? Oczywiście zaplanować działania – a w tym pomoże nam skuteczna strategia.

Kiedy oczekiwać lepszych rezultatów od naszych działań?

Każdy z nas chce zarobić więcej, pozyskiwać nowych klientów i rozwijać firmę. Jednak po drodze do tych celów znajdujemy wiele wymówek, które trzymają nas w miejscu. Nie zatrudniam nowych pracowników, bo nie mam dla nich zleceń. Brakuje mi nowych zleceń, bo nie reklamuję się odpowiednio. Reklamuję się nie tak, jak powinienem, bo nie mam czasu i pieniędzy na marketing, bo robię nisko płatne zlecenia. A gdyby tak wyrwać się z tego błędnego koła?

Albert Einstein powiedział “Szaleństwem jest robić wciąż to samo i oczekiwać różnych rezultatów”. Jeśli zarabiasz 10.000 miesięcznie, a Twoim celem jest zarabianie 100.000 miesięcznie – musisz zacząć robić “coś innego”.

Jak możesz zdefiniować pod kątem rozwoju firmy “robienie czegoś innego”? Albo podniesiesz ceny (poprawa produktu; obsługi klienta), albo zdobędziesz nowych klientów (zatrudnienie nowych osób, nowa linia produkcyjna) albo zmniejszysz kosztów (optymalizacja finansowa). Dróg może być co najmniej kilka.

Wszystkie działania, które mogą wymóc od Ciebie myślenie na innym poziomie i zmusić Cię do zwiększonego działania możesz zaplanować. Do takiego planowania może przydać Ci się pełna strategia rozwoju Twojej firmy na następny rok.

 

Co powinno znaleźć się w strategii Twojej firmy?

Z doświadczenia wiem, że w strategii ciężko jest umieścić wszystko. W każdej branży mogą pojawić się nieprzewidywalne wcześniej zdarzenia, które pozytywnie (lub mniej, ale tego Ci nie życzę) wpłyną na działania firmy. Ważne jest, by poruszyć główne filary Twojej firmy: klientów, zespół, produkty/usługi, marketing i finanse.

Im bardziej precyzyjnie odniesiesz się do poszczególnych aspektów tym klarowniejszy będzie plan Twojego działania. Nawet wykonanie strategii “na kolanie” zwiększa skuteczność działań w przyszłym roku – a przecież o to nam chodzi, prawda?

Mając jasno określone cele możesz z ogromną łatwością analizować, czy idziesz w dobrą stronę. Możesz szybko sprawdzić, czy podejmowane przez Ciebie decyzje przybliżają Cię do celu, czy tylko zajmują doraźnie Twoje ręce bieżącą pracą, a zarobki jakie były, takie pozostają – bez większych zmian.

 

Jak zbudować skuteczną strategię?

Okej Patryk, ale ja nigdy nie planowałem strategicznie działań w swojej firmie. Spokojnie Czytelniku – jestem po to, by Ci pomóc. Klikając (Skuteczna Strategia) pobierzesz na swój komputer gotowy zestaw pytań, który posłuży Ci do zbudowania strategii w Twojej firmie. Znajdziesz tam pytania dotyczące strategii, które warto zadać sobie przed rozpoczęciem 2019 roku.

 

Klienci

  • Do kogo chcesz dotrzeć w ciągu najbliższych 3 miesięcy?
  • Co im zaoferujesz?
  • Z kim będziesz o nich konkurował?
  • Gdzie Ci klienci już kupują?
  • Za pomocą jakich kanałów chcesz do nich dotrzeć?
  • Jakie produkty/usługi będziesz głównie oferował?
  • Jakie produkty/usługi będziesz oferował dodatkowo?

 

Twój zespół

  • Czy chcesz rozwinąć swój zespół?
  • Jakich ludzi potrzebujesz w ciągu 3 miesięcy?
  • Jakie powinni mieć kompetencje i czym będą się zajmować?
  • Jaki masz budżet na ich zatrudnienie/pracę?

 

Produkty/Usługi

  • Co oferujesz teraz? Wypisz 3 główne produktu lub usługi
  • Co dodasz do swojej oferty w ciągu najbliższych 3 miesięcy? Opisz w tabeli
  • Na sprzedaży czego chcesz się skupić? Wybierz pozycje z aktualnej i nowej oferty

 

Marketing

  • Jak promujesz się teraz i jak oceniasz skuteczność tych kanałów? W puste pola wpisz metody, których używasz, ale nie zostały ujęte w tabeli.
  • W jaki sposób nie promowałeś się dotychczas, a powinieneś?
  • Jak zamierzasz dotrzeć do klientów ze swoją ofertą?
  • Skąd klienci mogą dowiedzieć się o Twojej firmie na tyle dużo, by zechcieli podjąć współpracę?
  • Co powiesz potencjalnym klientom, żeby zostawili u Ciebie pieniądze? (Elevator Pitch)

 

Cel Finansowy

  • Jak wyglądają Twoje przychody/zyski w porównaniu do poprzedniego roku?
  • Jakie działania przyniosły do Twojej firmy najwięcej pieniędzy?
  • Jaki wynik chcesz osiągnąć w nadchodzącym kwartale?
  • Jaki jest plan minimum, optimum a jaki plan idealny? Wprowadź cel metodą SMART (np. Do 31 grudnia moja firma osiągnęła przychody ze sprzedaży na poziomie 140.000 zł)

Napisz w komentarzu – jakie masz plany w stosunku do Twojej firmy na nadchodzący, 2019 rok?

Komentarze
Kliknij i odbierz darmową książkę Lokalny Sukces!
  • 119 stron praktycznej i sprawdzonej wiedzy
  • jak efektywnie sprzedawać na lokalnym rynku?
  • poznaj sposób na Platynową Obsługę klienta
  • 10 porad Facebook Ads, które gwarantują sprzedaż

    Wpisz swój adres i odbierz książkę ZA DARMO!

Obiecuję - zero spamu.