Blog

Siła Nawyku – jak rutynowe działania mogą zwiększyć zyski o 200%?

Produktywność

Siła Nawyku kreuje naszą rzeczywistość. Odpowiednie poznanie dlaczego marnujesz czas w pracy na Facebooku lub notorycznie zasypiasz na spotkania może poprawić jakość Twojego biznesu. Poznaj wiedzę w pigułce z książki “Siła Nawyku” i zastosuj ją u siebie.

 

Historie dobrych i złych nawyków

W książce pojawia się dużo przykładów działania nawyków. Kilka złych nawyków zrujnowało życie np. popadnięcie w hazard czy też morderstwo pod wpływem zakorzenionego, instynktownego zachowania.

 

Postanowiłem, że streszczę Ci wiedzę na temat działania nawyków zawartą w książce oraz połączę ją z dodatkowymi spostrzeżeniami związanymi z biznesem. Stąd pomysł na ten wpis. Chcę, by połączenie nawyków, działań biznesowych i Twojego zaangażowania pomogły Ci rozwinąć firmę i zwiększyć ilość klientów.

 

Wychodzę z założenia, że jeżeli złe nawyki potrafią pozbawić nas milionów (przykład hazardzistki) to dobre nawyki pomogą te miliony zarobić. Praktyczne podejście i wykonywanie nawet małego zadania jak dodawanie wpisów na Facebooka czy wykonanie dwóch telefonów dziennie w skali roku może przynieść ogromne efekty.

 

W nawykach najważniejsze jest to, że w pewnym momencie stają się zachowaniem automatycznym. Twoja głowa może być zajęta czymś innym, a działania wychodzą “z automatu”.

 

Od czego powinieneś zacząć?

Nawyki są bardzo pomocne- przynajmniej tak możesz uważać po wstępnie lub z innych publikacji. Ale jaki mogę mieć nawyk jako przedsiębiorca? Co może wejść mi w krew, nad czym mogę zacząć pracę aby uskutecznić swój biznes?

 

Wiadomo – wszystko zależy od Twojego profilu działalności, obecnej kondycji firmy oraz Twoich celów. Jeśli nie wiesz, od czego zacząć, zadaj sobie pytanie pomocnicze

 

Jaka czynność, powtarzana regularnie poprawi jakość Twojego biznesu?

 

Dzięki temu jasno zdefiniujesz czego nie robisz, a mógłbyś, aby zwiększyć ilość swoich klientów. Poniżej kilka inspiracji, które mi, jako marketerowi i sprzedawcy przychodzą do głowy. Większość lokalnych przedsiębiorców nie realizuje tych zadań regularnie – przez to mają problemy z nowymi klientami

  • codzienne dodawanie posta na Facebooku, aby zwiększać ilość odbiorców reklamy i pozyskiwać nowych klientów
  • cotygodniowe spotkania z zespołem, aby omówić bieżące wydarzenia i zaplanować następne działania
  • publikacja wpisu na blogu w każdą środę, aby edukować klientów i budować pozycję eksperta w branży
  • zaprzestanie przekładania zadań każdego dnia, aby zwiększyć swoją produktywność w biurze
  • codzienne dzwonienie do 5 potencjalnych klientów, aby zwiększać zainteresowanie swoją ofertą
  • czytanie książki o sprzedaży lub marketingu co drugi dzień w drodze do pracy, aby skutecznie reklamować się w sieci

 

Przykładów można mnożyć w nieskończoność. Jest wiele zadań, które wiesz, że powinieneś robić, ale nie do końca podejmujesz wyzwanie.

 

Według autora książki “Siła Nawyku” Charlesa Duhigga – niektóre nawyki jest łatwiej zbudować od innych. Oczywiście – przyjemności jest łatwiej wprowadzić do porządku dnia niż zadania wymagające naszej ciężkiej pracy.

 

Aby praktycznie zrozumieć, jak siła nawyku może pomóc Ci w rozwoju biznesu – musisz poznać działanie pętli nawyku.

 

Pętla nawyku – czym jest i jak wykorzystać ją na swoją korzyść?

 

Cały proces odtwarzania nawyku w naszym mózgu jest trzystopniową pętlą. Po pierwsze mamy wskazówkę, wyzwalacz, który mówi mózgowi, aby przeszedł w tryb automatyczny, i podpowiada, który nawyk należy wybrać.

 

Potem jest zwyczaj, który może mieć charakter fizyczny, umysłowy czy emocjonalny. To nic innego jak Twoje zachowanie w obliczu danej sytuacji (pojawienie się wskazówki)

 

I na końcu mamy nagrodę, pomagającą mózgowi zdecydować, czy dana pętla warta jest zapamiętania na przyszłość.

 

Z czasem ta pętla — wskazówka, zwyczaj, nagroda; wskazówka, zwyczaj, nagroda — staje się coraz bardziej zautomatyzowana. Twój mózg wykonuje zadania automatycznie, gdy tylko otrzyma wskazówkę. Robi to dlatego, bo wie, że otrzyma nagrodę. Wskazówka i nagroda sprzęgają się, aż pojawi się silne poczucie pragnienia.

pętla nawyku

Przykład pętli, który znasz

 

Pierwszy przykład dotyczy zastosowania reklamy pasty do mycia zębów. Wiele lat temu mało kto w Stanach Zjednoczonych dbał o higienę jamy ustnej. Claude Hopkins, był znany ze sformułowania kilku zasad wyjaśniających, jak u konsumentów wytworzyć nowe nawyki. To właśnie on w znacznym stopniu przyczynił się do popularyzacji mycia zębów.

 

Wytworzył on w konsumentach pewien nawyk – zamieścił w centrum miasta i na przystankach autobusowych reklamę z pięknym uśmiechem oraz napisem „Po prostu przejedź językiem po własnych zębach”

 

„Poczujesz nalot — on właśnie sprawia, że twoje zęby tracą blask i stają się podatne na próchnicę”. „Zwróć uwagę, ile ładnych zębów możesz już zobaczyć w twoim otoczeniu”, mówiła inna reklama, na której przedstawiono uśmiechnięte piękności.

 

pętla mycia zębów

Dzięki znajomości działania nawyków (wskazówka – reklama; zwyczaj – szczotkowanie zębów; nagroda – piękny uśmiech) Pepsodent zyskał niebywałą popularność.

 

“Zanim pojawił się Pepsodent, jedynie 7 procent Amerykanów miało tubkę pasty do zębów w swoich apteczkach. Dekadę po tym, jak kampania Hopkinsa rozeszła się po całym kraju, odsetek ten wzrósł do 65 procent. Pod koniec drugiej wojny światowej zmartwienie wojska stanem uzębienia rekrutów zmalało, ponieważ tak wielu żołnierzy codziennie myło zęby.”

 

Wykorzystanie pętli w praktyce – 3 kroki

Teraz do rzeczy. Jak wykorzystać wiedzę o nawykach w praktyce? Aby opanować nawyk do perfekcji musisz skupić się na 3 elementach.

 

Pierwszy z nich to obserwacja wskazówki. Zwróć uwagę na to, co popycha cię do działania. Może dzwonisz do nowych klientów tylko gdy przepływ gotówki zaczyna się kurczyć? Dlaczego nie robisz tego, kiedy jest dobrze?

 

Wskazówką może też być np. zerknięcie w ciągu dnia na kalendarz albo harmonogram, który pokazuje Ci, że dziś jest dzień dodania posta na fanpage.

 

Kolejnym etapem jest Twój zwyczaj i jego zmiana na pożądany. Jeśli przekładasz zadania widząc ogrom pracy i robisz to regularnie – może warto postanowić, że za każdym razem kiedy zerkniesz na listę zadań do zrobienia wykonasz jedno z nich.

 

Na sam koniec pętli jest oczekiwana przez Ciebie nagroda. Warto przetestować kilka wariantów nagrody za określone działanie. Jeśli pozyskałeś nowego klienta, wykonując telefon do niego, który był następstwem zerknięcia na kalendarz – zamiast otwierać szampana może przelejesz 100 zł na budżet reklamowy?

 

Dzięki testom nagród zauważysz faktyczne motywacje, które popychają Cię do realizacji zamierzonego zwyczaju. Musisz także obserwować wskazówki, czyli wyzwalacze określonych zwyczajów. Jak robić to skutecznie? Wystarczą proste notatki.

 

Obserwacja wskazówek, zachowania oraz nagrody

 

W celu zidentyfikowania wskazówki pośród całego tego szumu możesz wykorzystać gotowy system: zidentyfikować wcześniej kategorie zachowań, które poddamy analizie, żeby dostrzec wzorce.

 

Na szczęście nauka trochę nas tu wspiera. Eksperymenty wykazały, że niemal wszystkie wskazówki wyzwalające nawyki można zaliczyć do jednej z pięciu kategorii:

— Lokalizacja

— Czas

— Stan emocjonalny

— Inni ludzie

— Bezpośrednio poprzedzające zdarzenie

 

Przykład zidentyfikowania wskazówki z książki “Siła Nawyku”

 

“Jeśli więc próbujesz ustalić, jaka wskazówka wywołuje nawyk „wędrówka do stołówki i zakup ciastka czekoladowego”, w chwili, w której najdzie cię chętka, zapisz te pięć rzeczy (poniżej zamieszczam moje własne notatki z okresu diagnozowania mojego nawyku):

 

  • Gdzie jesteś? (siedzę przy biurku)
  • Która godzina? (15.36)
  • Jaki jest twój stan emocjonalny? (znudzony)
  • Kto jest wokół? (nie ma nikogo)
  • Jakie działania poprzedziły pragnienie? (odpowiadałem na e-maila)

 

Następnego dnia:

  • Gdzie jesteś? (wracam od kserokopiarki)
  • Która godzina? (15.18)
  • Jaki jest twój stan emocjonalny? (szczęśliwy)
  • Kto jest wokół? (Jim z działu sportowego)
  • Jakie działania poprzedziły pragnienie? (robiłem ksero)

 

Trzeciego dnia:

  • Gdzie jesteś? (sala konferencyjna)
  • Która godzina? (15.41)
  • Jaki jest twój stan emocjonalny? (zmęczony, podekscytowany projektem, nad którym pracuję)
  • Kto jest wokół? (redaktorzy schodzący się na spotkanie)
  • Jakie działania poprzedziły pragnienie? (usiadłem, ponieważ zaraz rozpocznie się spotkanie)

 

Po trzech dniach stało się jasne, co wywołuje mój nawyk jedzenia ciastka — czułem chęć zjedzenia przekąski o określonej porze dnia. W kroku drugim już stwierdziłem, że moim zachowaniem nie kieruje głód. Nagroda, której szukałem, to chwilowe oderwanie od pracy — takie, to wiedziałem, był wywoływany między godziną 15.00 a 16.00.”

 

Podejmij wyzwanie! – 7 dni obserwacji i budowania “Siły Nawyku”

Przeczytanie wpisu to dopiero początek drogi. Zachęcam Cię abyś podjął wyzwanie. Przez najbliższe 7 dni obserwuj swoje zachowanie, zdefiniuj wskazówki, zwyczaje oraz nagrody których pożądasz.

 

Po 7 dniach powinieneś jasno określić – nad czym powinieneś popracować w firmie, aby uskutecznić swój biznes i zarabiać więcej.

 

Jeśli uważasz ten wpis za wartościowy – udostępnij go proszę na swoim Facebooku. Może Twoi znajomi potrzebują pomocy w organizacji pracy, firmy i swojego życia.

 

Powodzenia!

Komentarze
Kliknij i odbierz darmową książkę Lokalny Sukces!
  • 119 stron praktycznej i sprawdzonej wiedzy
  • jak efektywnie sprzedawać na lokalnym rynku?
  • poznaj sposób na Platynową Obsługę klienta
  • 10 porad Facebook Ads, które gwarantują sprzedaż

    Wpisz swój adres i odbierz książkę ZA DARMO!

Obiecuję - zero spamu.