Ile firm analizuje ruch na stronie? – Badanie 2019

Strony internetowe

“Zwiększ ruch na stronie – to pomoże Ci zwiększyć sprzedaż”.

Pomimo sporej świadomości przedsiębiorców w zakresie reklamowania strony spora część z nich jeszcze nie analizuje ruchu. Uważa, że to trudne albo niepotrzebne w ich branży.

Dlaczego informacja o ruchu na stronie powinna być dla Ciebie ważna? Zapraszam do lektury!

 

Moje badanie z 2019 roku

Postanowiłem zweryfikować ile stron firmowych monitoruje ruch na stronie. Zebrałem łącznie 420 różnych adresów stron internetowych.

 

Jakie były kryteria wyboru? Postawiłem na małe oraz średnie firmy z całej Polski. Głównie były to firmy działające w branżach:

  • biura projektowe
  • deweloperzy
  • jubilerzy (sklepy ze złotem, srebrem)
  • dietetycy
  • produkcja mebli
  • firmy świadczące usługi przeprowadzki
  • specjaliści BHP
  • fryzjerzy i salony kosmetyczne

 

Postarałem się o urozmaicenie branż, stron jak i oferowanych produktów. Celowo pominąłem sklepy internetowe i skupiłem się na stronach wizytówkowych i lekko rozbudowanych – nazwijmy je stronami informacyjnymi. To właśnie one są najczęściej wykorzystywane w małych i średnich firmach.

 

Przeprowadzenie badania było bardzo proste. Nie jestem naukowcem, ale umiem sprawdzić kod źródłowy strony 🙂 Wchodziłem na stronę, zerkałem wewnątrz strony i sprawdzałem obecność kodu od najpopularniejszych narzędzi analitycznych, czyli:

  • Google Analytics
  • Google Tag Manager

 

Oczywiście zdaję sobie sprawę, że ruch można analizować innymi metodami. Jednak nie sposób byłoby zweryfikować je wszystkie. Uważam jednak, że wyniki są na tyle rzetelne, aby zapalić innych przedsiębiorców do działania i wyciągnąć prawidłowe wnioski.

Warto też zaznaczyć, że kod źródłowy sprawdzałem dla głównych stron witryn. Uważam, że są one najważniejsze dla Twojego biznesu. Jeśli zastanawiasz się, jak powinna wyglądać dobra strona główna – zerknij na wpis, który tłumaczy jakie są najważniejsze cechy dobrej strony WWW.

 

Wyniki badania

Osobiście byłem przekonania, że wyniki będą gorsze – w sensie mniej firm będzie korzystać z analityki strony. Byłem pozytywnie zaskoczony.

Z moich obserwacji wynika, że 65% stron internetowych ma wgrane narzędzia analityczne. To pokazuje, że większość właścicieli tych stron wie, że warto analizować ruch na stronie. Co trzecia strona jednak tego nie robi.

 

Wnioski z obserwacji – jak możesz to wykorzystać?

Po badaniach wyciągnąłem kilka wniosków. Chyba mogę je też nazwać hipotezami i kwestiami do rozważenia.

 

Czy wszyscy przedsiębiorcy z grupy, która posiada wgrane narzędzia analityczne, faktycznie obserwuje ruch na stronie? Myślę, że część instalacji narzędzi zostały zrobione sztuka dla sztuki. Jeśli należysz do grona tych osób zadaj sobie pytanie – czy regularnie przeglądasz wyniki z Google Analytics i czy na ich podstawie dokonujesz modyfikacji na stronie?

 

Wciąż co trzecia strona nie analizuje ruchu. Przedsiębiorcy zainwestowali czas i pieniądze w stworzenie WWW. Jednak nie interesuje ich ile osób, kiedy i co przeglądają na ich witrynie. Jeśli należysz do tej grupy – wgraj Google Analytics najszybciej jak tylko możesz i zacznij obserwować swoich klientów.

 

Jak wykorzystać obserwowanie ruchu na stronie?

Dzięki informacjom kto przegląda Twoją stronę będziesz o krok o konkurencji. Niektórzy z Twoich konkurentów na pewno jeszcze nie posiadają strony, a nawet jeśli ją mają – nie analizują ruchu. Możesz wyprzedzić ich posiadając dodatkowe informacje o Twoich klientach i ich zachowaniu inwestując kilka minut swojego czasu.

 

Obserwacja ruchu pomoże Ci zwiększyć skuteczność działań reklamowych. Wiedząc jakie strony cieszą się największa popularnością (np. poszczególne wpisy blogowe albo zakładki) możesz ustalić gdzie kierować ruch. Poznasz także miejsca z których trafiają do Ciebie potencjalni klienci (Facebook, wyszukiwarka, inne). Możliwości jest o wiele więcej.

 

A jeśli jesteś w grupie osób, które mają wgrane narzędzia analityczne, ale nie wiesz jak czerpać z tego korzyści – zacznij mierzyć konwersję. Konwersja to zdarzenie, które ma miejsce na Twojej stronie np. dodanie produktu do koszyka, odsłonięcie informacji kontaktowych lub wysłane formularze zgłoszeniowe. Po co to robić?

 

„Nie można zarządzać czymś, czego nie można zmierzyć”

Wiedząc na jakim poziomie jest Twoja konwersja możesz zacząć wprowadzać zmiany i wyciągnąć więcej korzyści z reklamy.

 

Co możesz zrobić teraz?

Następny wpis na blogu będzie dotyczył instalacji narzędzia Google Analytics na stronie. Pojawi się już w marcu. Tymczasem – zachęcam Cię do pobrania darmowego raportu, z którego dowiesz się:

 

Komentarze