Blog

Jak sprawnie zorganizować otwarcie lokalu?

Pierwsze kroki

Otwarcie lokalu jest stresujące. Nie wiesz jak zaplanować otwarcie firmy? Poznaj sposoby gwarantujące duże zainteresowanie i wysoką skuteczność promocji wielkiego wydarzenia.

Naostrz siekierę, zanim zaczniesz rąbać drzewo

Zaplanowanie każdego, a przynajmniej większości kroków związanych z otwarciem Twojego lokalu na pewno pomoże Ci w ogarnięciu chaosu. Im więcej czasu poświęcisz na planowanie i budowanie idealnej wizji otwarcia tym mniej stracisz go na naprawianiu błędów.

 

Przygotuj mapę myśli

Spisz wszystkie najważniejsze zadania, które musisz zrealizować przed otwarciem. Dopisz do nich osoby odpowiedzialne oraz terminy, w których musisz wykonać zadania. Im więcej zadań na kartce tym większa szansa, że o niczym nie zapomnisz.

Jeśli nie do końca wiesz, co powinieneś zrobić – posiłkuj się doświadczeniem znajomych, obserwacją konkurencji lub poradami z internetu. Każdy biznes otwiera się w inny sposób i na pewno znajdziesz kilka porad dla Twojej branży. A jeśli nigdy nie tworzyłeś mapy myśli zapraszam Cię po instrukcję jak to zrobić

 

Stwórz checklistę zadań „Otwarcie Lokalu”

Otwarcie Lokalu

Mając już solidnie przygotowaną mapę myśli określ priorytety zadań (np. od 1 dla najważniejszego zadania, do 3 dla najmniej ważnego). Zwróć uwagę, że niektóre z zadań musisz zapoczątkować odpowiednio wcześniej – np. remont lokalu czy przygotowanie materiałów promocyjnych. Nie wspominam już o pozwoleniach i koncesjach, które są kluczowe w wielu lokalach gastronomicznych.

Przy każdym zadaniu postaw znak kwadratu (śmiało, możesz go skopiować ⬜) i koniecznie wpisz dzień, do którego masz zrealizować zadanie. Bez jasno określonego terminu jesteś narażony na odkładanie zadania w nieskończoność. Pamiętaj o bieżącej kontroli zadań każdego dnia przed otwarciem jak i w trakcie. Kiedy zadanie jest zrealizowane – zaznacz na liście zielonym markerem. Teraz czas na kilka praktycznych wskazówek przed otwarciem.

 

Poznaj terminy wykonywanych materiałów

Jako właściciel agencji reklamowej kilka razy spotkałem się z wypowiedzią klienta “Potrzebuję tego na jutro”. Niektóre zlecenia jesteśmy realizować od ręki, jednak inne wymagają czasu na przygotowanie, realizację, transport itp.

Przed otwarciem warto znać takie terminy wcześniej. Nie mówię tylko o wykonywanych materiałach reklamowych. Poznaj warunki wspołracy dostawców towaru, produktów lub wynajmu lokalu. Mając jasno określone terminu (najlepiej poparte umową) minimalizujesz ryzyko związane z niedostarczeniem czegoś na czas.

 

Zadbaj o wcześniejszy rozgłos

Wielkie otwarcie jest wielkie, ale zazwyczaj tylko dla Ciebie i kilku znajomych. Rozumiem, że to wyjątkowy i symboliczny dzień w Twojej przedsiębiorczej karierze jednak Twoi klienci podczas odwiedzin będą kierowali się głównie ciekawością. W wybranych przypadkach potrzebą zaspokojenia swojego pragnienia (np. pierwsze kino w mieście od wielu lat).

Musisz zadbać o odpowiedni rozgłos, by dzień otwarcia, w który inwestujesz właśnie swój czas i pieniądze przyniósł jak największe zyski – materialne i wizerunkowe. Jak skutecznie poinformować potencjalnych klientów o otwarciu?

 

  • Zadbaj o kompleksowość informacji w każdej formie reklamy (data, miejsce, godzina, dlaczego warto przyjść, czego możesz się spodziewać)
  • Działaj w internecie jak i offline (w internecie możesz promować się na FB i lokalnych grupach/portalach; ulotki i plakaty w mieście to też dobry pomysł)
  • Poproś znajomych o wysłanie SMSa z informacją o otwarciu do 10 zainteresowanych osób (jeśli poprosisz 10 znajomych masz poinformowanych 100 osób – zupełnie za darmo)

 

Zbieraj opinie pierwszych klientów

opinia-klienta

Osoby, które przyjdą do Ciebie jako pierwsze to jedni z najbardziej zdecydowanych klientów. To właśnie oni potrzebowali Ciebie na rynku. Zostawili u Ciebie pieniądze, albo chociaż poświęcili czas na przyjście na otwarcie lokalu. Musisz liczyć się z ich opinią.

Nie każda z nich będzie prawdziwa, nie każda będzie życzliwa, nie każda pokryje się z Twoją misją – to normalne, nie próbuj tego unikać. Spisz wszystkie wnioski oraz opinie a potem zastosuj te, które się powtarzają lub sam z czystym sumieniem traktujesz jako osobiste niedociągnięcie, które musisz poprawić.

W jakiej formie zbierać opinie? Zapytaj osobiście klienta co sądzi o Twoim przygotowaniu, co złapało go za serce a na czym się zawiódł. W początkowej fazie działalności zdecydowanie lepiej kiedy opinie będziesz zbierał osobiście – z jednej strony możesz poprosić o uzupełnienie zdania “wszystko okej”, z drugiej szybkość przekazania informacji jest dosłownie błyskawiczna, a z trzeciej – klienci docenią Twój osobisty wkład i zainteresowanie ich opinią.

 

Czy pamiętasz swój pierwszy dzień jako przedsiębiorca? Opisz swoje otwarcie lokalu!
Nie zapomnij także odebrać Twojej kopii książki “Lokalny Sukces”. Wystarczy, że podasz swojego maila poniżej

Komentarze
Kliknij i odbierz darmową książkę Lokalny Sukces!
  • 119 stron praktycznej i sprawdzonej wiedzy
  • jak efektywnie sprzedawać na lokalnym rynku?
  • poznaj sposób na Platynową Obsługę klienta
  • 10 porad Facebook Ads, które gwarantują sprzedaż

    Wpisz swój adres i odbierz książkę ZA DARMO!

Obiecuję - zero spamu.