Od czego zacząć – czyli jak otworzyć biznes w małym mieście?

Budowanie strategii sprzedaży

Każdy kiedyś stawiał pierwsze kroki w biznesie. Po dwóch latach praktyki mogę śmiało powiedzieć, że firma w małym mieście to świetna zabawa. Codziennie daje nam możliwość do zrealizowania swoich marzeń. Jeśli jesteś przyszłym przedsiębiorcą zapewne w Twojej głowie rodzi się pytanie- jak otworzyć biznes? Już spieszę z pomocą 🙂

Prowadzenie interesu w małym mieście rządzi się swoimi prawami. Z jednej strony mamy łatwiej, ponieważ nasza konkurencja może w ogólnie nie istnieć. W przypadku Expand Online wiedzieliśmy, że w Łukowie są firmy, które tworzą strony internetowe oraz zajmują się ogólnie pojętą reklamą. Mieliśmy o tyle dobrze, że nikt nie zajmował się reklamowaniem firm na Facebooku.

Z drugiej zamykanie się tylko na rynek lokalny sprawi, że teoretycznie nie zarobimy dużej ilości gotówki. Lokalne firmy często przyglądają się dwa razy złotówce zanim ją wydadzą. Nic w tym dziwnego – małe firmy muszą uważnie wydawać pieniądze. Jednak skala (ich ilość) wystarczająco nadrabia mniejsze wartości na fakturach w porównaniu do umów z dużymi korporacjami. Podstawą jest to, co właściwie chcesz dać światu i w jaki sposób zacząć przygodę w biznesie?

 

Odkryj, co jest Twoją pasją

Postanowiłeś, że nigdy nie będziesz pracował na etacie. Jesteś zdeterminowany do tego, by sprostać trudnościom i założyć własną firmę. Jednak czy wiesz już czym chcesz się zajmować? Jeśli nigdy nie chcesz  pracować tylko dobrze się bawić musisz postawić na swoje zainteresowanie.

Wiem, że możesz mieć problem ze znalezieniem sposobu jak zarobić na swojej pasji. Pomyśl, co sprawia Ci największą frajdę. Być może jest to gotowanie, a może jazda na rowerze? Może szyjesz świetne kreacje albo masz umysł matematyka a obliczenia to Twoja pasja? W każdym w tym wypadku jesteś w stanie zmonetyzować hobby!

W jaki sposób? Tutaj nie pomoże Ci nikt inny niż Ty sam. Nie znajdziesz ani w Internecie, ani w książkach gotowej metody na Twój sukces. Oczywiście, lektura artykułów, kursów czy też książek może znacznie ułatwić Ci proces poznawania samego siebie. Dopiero odkrycie tego, co lubisz robić przyniesie Ci satysfakcję a przy okazji możliwość zarobku poprzez prowadzenie własnej firmy.

Jak możesz ułatwić sobie odkrywanie siebie? Nie aspiruję do coacha motywacyjnego, który odkryje „Twoje Ja”, ale jestem pewien, że poznanie swoich atutów może Ci pomóc.

Możesz odpowiedzieć sobie na te kilka prostych pytań:

  • Co sprawia, że jesteś szczęśliwy w życiu? Co Cię ekscytuje?
  • Za co ludzie Ci zwykle dziękują?
  • Kogo podziwiasz? Kim są Twoi mentorzy? Kto Cię inspiruje? Dlaczego?
  • Kiedy ostatni raz miałeś „natchnienie”, straciłeś poczucie czasu? Co wtedy robiłeś?
  • Co zrobiłbyś, gdybyś miał pewność, że nie poniesiesz porażki?
  • Kiedy ostatni raz nie mogłeś spać, ponieważ byłeś tak bardzo podekscytowany z powodu pracy, jaką miałeś do wykonania? Co to było?
  • Jeśli wiedziałbyś, że Twoja kreatywność mogłaby pomóc Ci w życiu, jak żyłbyś?

„Biznes musi wciągać, musi być zabawny, i musi ćwiczyć twoje kreatywne instynkty” – Richard Branson

Po pierwsze: Znajdź swoją pasję, która Cię uskrzydla

 

Zacznij od “Dlaczego?”

Do użycia tego zdania w moim artykule zainspirował mnie Simon Sinek, autor książki „Zaczynaj od DLACZEGO. Jak wielcy liderzy inspirują innych do działania”. Opowiada ona o tym jak wielkie firmy zbijają fortunę i dlaczego nie każdy przedsiębiorca potrafi podzielić ich sukces. Jaka jest różnica pomiędzy nimi?

Zasada sukcesu firm według Simona Sineka mówi o tym, że liderzy ‚dobrych firm’ zaczynają od DLACZEGO. O co w tym wszystkim chodzi? Zwykły przedsiębiorca nastawia się na swój produkt lub usługę. Kiedy znajomi zapytają go „Słuchaj Janek, czym w ogóle zajmuje się Twoja firma?” najczęściej zaczyna wywód o swojej super-usłudze lub mega-produkcie. Opowiada jak wygląda, ile kosztuje, jak długo się go tworzy… jednak zapomina DLACZEGO prowadzi tą firmę.

DLACZEGO jego produkt istnieje na rynku i w jaki sposób zmienia życie jego klientów.

Zaczynając przygodę w biznesie od razu opracuj sobie odpowiedź na pytanie DLACZEGO i staraj się jej trzymać (modyfikacje są dozwolone). Kiedy Ty oraz Twoi pracownicy a nawet bliscy i znajomi będą wiedzieli DLACZEGO prowadzisz swoją firmę będzie im łatwiej opowiadać swoim znajomym czym tak właściwie się zajmujesz. Przez to zyskasz nowych klientów.

Skoro jesteśmy już przy temacie klientów, jak myślisz, czy Twój produkt naprawdę ich interesuje? Czy jest to istotne z czego jest wykonany i skąd wziął się na niego pomysł? Czy Twoja usługa przykuwa uwagę Twoich klientów? Czy interesuje ich w jaki sposób robisz tak, że w efekcie końcowym mogą od Ciebie kupić ‚to coś’? Jeśli na te pytania odpowiadasz „Nie do końca…” przyznaję Ci stuprocentową rację.

Klientów interesuje to, w jaki sposób rozwiążesz ich problem usługą czy produktem. Jeśli sprzedajesz np. narzędzia ponieważ majsterkowanie to Twoja pasja klientów nie interesuje skąd te narzędzia się pojawiły w Twoim sklepie czy z jakiego materiału są wykonane. Ich interesuje w tej chwili to, żeby przykręcić śrubę czy wywiercić dziurę w ścianie aby powiesić rodzinną fotografię.

Tworząc strony internetowe czy kampanie reklamowe w Expand Online klienci nie pytają nas (zazwyczaj) w jaki sposób to robimy. Jakie języki programowania są używane czy też z jakiego programu graficznego korzystamy. Interesuje ich EFEKT i spełnienie ich oczekiwań – pozyskanie nowych klientów. To właśnie dlatego istniejemy na rynku. Naszym DLACZEGO jest chęć promowania lokalnych biznesów i niesienie im pomocy w zwiększaniu zysków.

 

„Ludzie nie kupują tego, co robisz, tylko dlaczego to robisz” – Simon Sinek

Po pierwsze: Znajdź swoją pasję, która Cię uskrzydla
Po drugie: Dowiedz się, DLACZEGO istnieje Twoja firma

 

Pokaż się światu i znajdź pierwszych klientów

Dawno, dawno temu, co całe dwa lata wstecz, przeprowadziliśmy przełomowe szkolenie dla nas, dla naszego miasta i dla reklamy Facebook w okolicy. Od tego właściwie zaczęła się przygoda Expand Online na lokalnym rynku. Co strzeliło nam do głowy?

Wiedzieliśmy (albo i nie), że jeśli chcemy pozyskać nowych klientów musimy sprawić, że będzie o nas głośno plus przekonać do siebie ludzi, że wiemy co robimy i wiemy, jak im pomóc.

Zorganizowaliśmy szkolenie dla przedsiębiorców z zakresu reklamy. Młodzi, piękni (podobno) i przedsiębiorczy na scenie opowiadają właścicielom firm o tym, jak mogą reklamować się w sieci. To była naprawdę wielka przygoda. Pisały o nas media, wywiesiliśmy plakaty w mieście, rozdaliśmy zaproszenia, ulotki… Łatwo nie było, ponieważ nie mieliśmy nikogo, kto pomógłby nam załatwić sprawy organizacyjne.

Po prostu sami, ‚na czuja’, robiliśmy to co uważaliśmy za słuszne. Jaki był tego efekt?

„Wielkie Zmiany w Małym Mieście” zrzeszyły około 30 osób. Opowiedzieliśmy, jak chcemy zaprowadzić zmiany w lokalnej reklamie i przedstawiliśmy w jaki sposób możemy to zrobić. W tym dniu umówiliśmy pierwsze spotkania, które miały zaowocować podpisanymi umowami. Po kilku dniach mieliśmy już sprecyzowane zlecenia od pierwszych firm.

Pamiętaj, prowadzenie firmy to nie czekanie na klienta. Musisz robić ogromny szum wokół tego co robisz. Przynajmniej na początku istnienia firmy. Kiedy z czasem będziesz miał okresy „przestoju” i ciszy od telefonów co za tym idzie będziesz cierpiał na brak nowych zleceń – nie możesz czekać. To TY musisz ruszyć do klienta i postarać się mu pomóc. Dbaj o to, by jak największa część świata wiedziała o Twoim istnieniu i Twoim DLACZEGO.

„Nie wystarczy patrzeć się na schody, trzeba się na nie wspiąć” – David Allen

Po pierwsze: Znajdź swoją pasję, która Cię uskrzydla
Po drugie: Dowiedz się, DLACZEGO istnieje Twoja firma
Po trzecie: Pokaż co robisz i DLACZEGO a następnie znajdź ludzi, którzy tego potrzebują

 

Pomyśl o formalnościach

No co Ty Patryk, dopiero teraz? Przecież ja słyszałem, że firmę muszę zarejestrować JUŻ i dopiero potem zacząć zarabiać bo jak nie do przyjdzie fiskus i zedrze ze mnie wszystko co mam!

Tak, naprawdę, dopiero teraz zacznij myśleć o sprawach podatkowych, fakturach, księgowej, urzędach i innych rzeczach, które nie pomagają nam rozwijać się w kierunku biznesowym. Kiedy już wiesz, że masz w garści kilku klientów, którzy chcą zapłacić za Twoje usługi lub produkty – załóż firmę.

Doskonale wiem, jaką możesz mieć wizję wizyty w urzędzie. Milion papierów, tysiące pytań i na pewno same trudności w wypełnianiu wniosków i umów. Uwaga, wszystko jest dużo prostsze niż może Ci się wydawać.

Jak założyć firmę w jeden dzień? Znajdź kogoś, kto Ci w tym pomoże! Wystarczy jedna konsultacja z Twoim przyszłym księgowym lub z osobami, które zajmują się wspieraniem młodych przedsiębiorców (np. Inkubatory przedsiębiorczości).

Twój przyszły księgowy opowie Ci co powinieneś zrobić, aby założyć firmę, jakie wnioski uzupełnić i gdzie je dostarczyć aby zostać oficjalnym właścicielem własnej firmy. Dodam więcej, jeśli uda Ci się wynegocjować warunki, że to on będzie prowadził Twoją księgowość (powiedzmy za 100-300zł/mc) wszystkie sprawy papierkowe załatwi za Ciebie, być może za darmo.

„Zawsze słuchaj ekspertów. Powiedzą Ci, co jest niemożliwe i dlaczego. A potem po prostu zrób to.” – Heinlein Robert

 

Po pierwsze: Znajdź swoją pasję, która Cię uskrzydla
Po drugie: Dowiedz się, DLACZEGO istnieje Twoja firma
Po trzecie: Pokaż co robisz i DLACZEGO a następnie znajdź ludzi, którzy tego potrzebują
Po czwarte: Zajmij się formalnościami. Podjedź do nich jak do obowiązku, który wcale nie jest straszny.

 

Nigdy nie odpuszczaj!

Trudności w prowadzeniu biznesu są zawsze. Spotkałem się z nimi kiedyś, spotykam się na co dzień i wiem, że będą w przyszłości. Jakie trudności zdarzają się w pierwszych dniach prowadzenia firmy? Dlaczego nigdy nie możesz odpuścić, mimo, że nie będzie kolorowo? O tym opowiem Ci już za kilka dni. Do następnego!

 

**** Ależ się rozpisałem. Mam nadzieję, że jeszcze nie spisz na klawiaturze. Jeśli możesz – daj mi informację zwrotną. Może pojawiły się jakieś pytania? Czegoś nie do końca rozumiesz? Poinformuj mnie o tym na fejsie, pomogę na tyle, ile będę w stanie. Do usłyszenia!

 

 

Komentarze