Blog

Jak Wykorzystać Mapy Myśli w Biznesie?

Budowanie strategii sprzedaży

Mapy myśli towarzyszą mi od wielu lat. Dzięki nim sprawnie organizuję swój dzień, szybko wracam po urlopie do normalnego trybu pracy, koordynuję projekty, tworzę oferty dla moich klientów oraz systematyzuję spotkania. Chcesz stworzyć dobrą mapę myśli i rozwiązać chociaż jeden z powyższych problemów? Koniecznie przeczytaj ten wpis!

Do czego służą mapy myśli?

Nie ma jakichkolwiek ograniczeń w jaki sposób możesz wykorzystać strukturę map myśli w swojej firmie czy życiu. Ja najczęściej dzięki nim organizuję swój dzień lub dłuższy okres czasu. Wpisuję zadania do zrobienia a potem sprawnie przenoszę każde z nich do narzędzia Todoist. Więcej o ustalaniu zadań znajdziesz we wpisie o Grze Roku

Dzięki mapom myśli sprawnie koordynuję swoje projekty. Pokrywa się to w dużej mierze w samym rysowaniu moich codziennych obowiązków. Często mam problem, że projekt dotyczy wielu różnych składników, a za każdy z nich jest odpowiedzialna inna osoba i w indywidualny sposób musimy podejść do realizacji tego zamówienia. Rozpisując mapę myśli dla danego projektu mam pewność, że niczego nie przeoczę.

Mapy myśli to fantastyczne narzędzie do systematyzowania rozmów z klientami, przeprowadzania spotkań oraz pomoc do redagowania oferty. Kiedy rozpoczynam współpracę przy nowym projekcie praktycznie zawsze zaczynamy od pustej kartki i notowania ważnych rzeczy dla klienta, projektu i dla mnie. Dzięki temu mam fantastyczny punkt odniesienia, który pomaga mi nakreślić zakres działań i stworzyć idealną ofertę szytą na miarę.

W formie map myśli często robię notatki do przeczytanej książki lub obejrzanego kursu. Kiedy zapisuję notatki w zwykłej formie, linijka pod linijką, którą opanowałem w szkole zdecydowanie ciężej jest mi przypomnieć materiał. Tworząc mapy myśli mogę dopisywać, nawet po czasie, własne wnioski do określonych zagadnień. Nauka jest przyjemniejsza, szybsza, a wiedza bardziej trwała.

 

Pierwsza mapa myśli – case tworzenia oferty dla klienta

Najlepszy będzie realny przykład, który pomógł mi stworzyć ofertę dla mojej klientki. Posługując się przykładem pokażę Ci na co powinieneś zwrócić uwagę przy tworzeniu mapy oraz jakich błędów powinieneś się wystrzegać. Zaczynamy?

 

Czego potrzebujesz do stworzenia mapy myśli?


kartka papieru – czysta, biała, dowolnego formatu, ale lepsza większa niż mniejsza

długopis – nie korzystaj z ołówków, ponieważ informacje zapisane ołówkiem są słabiej odczytywane i zapamiętywane przez nasz mózg. Jeśli popełnisz błąd – skreśl go, ewentualnie użyj korektora. Mapa myśli to szybkie narzędzie (w większości przypadków) i nie musi być najpiękniejsze na świecie. Moje mapy są tak paskudne (te robocze, ze spotkań), że czasem sam nie mogę rozczytać treści. To błąd, jednak wychodzę z założenia że bardziej pomoże mi spisanie ustaleń w brzydkiej formie niż wcale.

wolny czas, który wykorzystasz do stworzenia mapy myśli

 

Określ źródło danych

Tworząc mapę musisz wiedzieć skąd będziesz czerpać informacje. Najczęściej Twoim bankiem faktów będzie Twój umysł. Mapy myśli pomagają przelać myśli na papier – ale ze mnie odkrywca 🙂 Jednak w przykładzie posłużę się wiadomością, którą przesłała mi klienta na nasz fanpage. Poniżej zamieszczam jej treść:

 

 

Z tej wiadomości wyłuskałem najważniejsze informacje, które przeniosłem do mapy myśli:

 

Napisz na środku główny temat

A tak wygląda mapa myśli, która posłuży mi do tworzenia oferty. Jak widzisz określiłem główny temat mojej mapy. Pomoże mi to w przyszłości łatwo znaleźć mapę w notesie.

Określ istotne zagadnienia

Wszystkie pod-tematy, czyli główne gałęzie dla mojej mapy (Strona WWW, Pakiet Administracyjny itp.) to ważne aspekty dla całego projektu. Wpisując gałęzie Twojej mapy myśli zapisuj najważniejsze kwestie, ale w tym momencie nie analizuj czy na pewno je wykorzystasz w projekcie. Po prostu pisz to, co przychodzi Ci do głowy. Głównym zadaniem jest przelanie myśli na papier a nie weryfikacja ich słuszności.

 

Analizuj swoją mapę i wykorzystuj w biznesie

Dopiero po wyczerpaniu tematu przejdź do analizy. Mając taką mapę myśli możesz prosto napisać maila, dokument do spotkania czy zarysować plan promocji Twojej firmy. Wystarczy, że każde zagadnienie, które przeniesiesz w dokumencie “na czysto” zaznaczysz markerem w podobny sposób:

 

mapy myśli

 

W mailu najpierw poruszyłem problemy, które podała mi klientka. Potem dałem rozwiązanie w poszczególnych opcjach Pakietu Administracyjnego informując o cenie oraz okresie trwania umowy. Na sam koniec zaproponowałem stworzenie nowej WWW i zapytałem, czy taka opcja wchodzi w grę. Dopiero potem opowiedziałem jakiego dostępu będziemy potrzebować i poprosiłem o informację zwrotną na temat oferty. Dzięki mapie myśli nie pominąłem niczego istotnego w tym projekcie.

 

Złote rady przy tworzeniu mapy myśli

 

Pisz w jednym kierunku – dzięki temu odczytanie mapy myśli będzie łatwe, bez konieczności obracania kartki w wiele stron

Pisz krótko, zajawkowo – długie zdania zostaw na potem, mapa myśli ma być szybkim narzędziem uzupełniającym Twoją pracę

Nie analizuj – w tym etapie pozbywaj się myśli a nie analizuj ich słuszność. Na to przyjdzie pora potem.

Rysuj wokół mapy – jeśli chcesz przy każdym zagadnieniu możesz narysować symbol lub rysunek, który pomoże Ci skojarzyć go w szybszym czasie. To zabieg opcjonalny, ale zwiększa skuteczność użycia map myśli.

 

A Ty, do czego wykorzystasz mapy myśli w Twojej firmie? Podziel się informacją w komentarzu! 

Komentarze