Jak zaplanować marketing w firmie? – 7 Porad do skopiowania

Reklama Facebook

Przełom roku to dobry czas, aby odpowiedzieć na pytanie jak zaplanować marketing. Wielu przedsiębiorców stawia większe zarobi jako cel noworoczny. Odpowiednia reklama na pewno w tym pomoże.

W tym wpisie znajdziesz 7 konkretnych porad jak zaplanować marketing w małej i średniej firmie. Nie skupiam się na spekulacjach co będzie trendem w nowym roku. Chcę przekazać Ci plan, który możesz skopiować do swojego biznesu i wykorzystać go niezależnie od nadchodzących trendów.

Jak zaplanować marketing w czasie?

Jak zaplanować marketing w czasie?
Jak zaplanować marketing w czasie?

Bardzo często spotykam się ze stwierdzeniem, że przedsiębiorcy nie mają czasu i wiedzy jak zaplanować marketing. Mają wiele spraw do załatwienia, albo idzie im tak dobrze, że nie znajdują chwili pomiędzy pracą dla klientów, by docierać dalej i skalować swój biznes. Uważam, że czas poświęcony na reklamę nie bierze się z próżni, tylko trzeba go zaplanować i wygospodarować. Sam spędzam kilkanaście godzin tygodniowo, szlifując swoje tunele sprzedażowe i kampanie reklamowe. Dodatkowo doliczając to kilka godzin dziennie pracy przy kampanii dla klientów.

Czy praca po kilka godzin dziennie to jedyny sposób, aby zaistnieć w sieci? W żadnym razie. Powinieneś skupić się na maksymalnym wykorzystaniu czasu, który poświęcisz na reklamowanie Twojej firmy. Z czasem zaczniesz pisać lepsze posty w krótszym czasie. Poznawanie nowych strategii będzie sprawniejsze, a prawidłowe wnioski z reklam nasuną się w błyskawicznym tempie. To wszystko kwestia praktyki.

W swoim harmonogramie powinieneś wygospodarować czas na kilka zadań. Jestem daleki od wyznaczania ram w minutach i datach, kiedy i co powinieneś robić. Każda branża rządzi się swoimi prawami. Nas interesuje skuteczność i wykorzystanie harmonogramu do realizacji swoich celów, a nie niewolniczej pracy w oparciu o trendy lub wymysły kogokolwiek.

Dodam jednak, że praca przez kilka godzin w tygodniu nad marketingiem Twojej firmy w skali roku powinna przynieść satysfakcjonujące efekty i zwiększoną sprzedaż. Do rzeczy – co powinienem zaplanować i zrobić?

Codziennie / Kilka razy w tygodniu

  • Planowanie postów
  • Pisanie tekstów do postów
  • Tworzenie grafik do postów
  • Dodawanie postów

Raz w tygodniu

  • Tworzenie treści na bloga
  • Przygotowanie tekstów i grafik reklamowych
  • Ustawianie płatnych kampanii
  • Analiza wyników reklamy
  • Analiza innych statystyk (np. wzrost polubień, obserwujących)

Przynajmniej raz w miesiącu

  • Optymalizacja procesów
  • Nadzorowanie strategicznych celów
  • Odwołanie się do celów marketingowych (o nich za chwilę)

Określ grono idealnych klientów

Określ grono idealnych klientów

Zanim zabierzesz się na poważnie za marketing – określ do kogo chcesz dotrzeć. Jasno określony profil Twojego klienta pomoże w wyborze kanału, dostosowaniu treści oraz zaplanowaniu budżetu reklamowego. Posiadające te elementy będziesz wiedział kompleksowo jak zaplanować marketing.

W profilu Twojego klienta powinny znaleźć się podstawowe dane o jego osobie, zainteresowania, problemy, wyzwania oraz obiekcje, które stoją na drodze do zakupu. Im szczegółowiej określisz swojego klienta, tym więcej pieniędzy zaoszczędzisz w przyszłości. Docieranie do osób, które nie potrzebują Twojego produktu lub usługi to strata czasu oraz finansów.

Więcej porad jak stworzyć profil klienta znajdziesz w tym wpisie.

Wybierz kanały komunikacji

W pierwszej kolejności skup się na tych kanałach, które zbudowałeś. Wielu z nas zrzesza pewną społeczność na Facebooku lub Instagramie. Niektórzy z nas mają zbudowane listy mailingowe. Wykorzystaj to! Nie biegnij za kuszącymi błyskotkami, które świecą ze wszech stron. Wiele osób podpowiada „W 2020 musisz skupić się na transmisjach live, bo to rok wideo” inni mówią „Buduj listę, bo maile wciąż są otwierane”. Można się pogubić słuchając wszystkich ekspertów. 

Buduj te kanały komunikacji, które są zgodne z Twoim charakterem i archetypem marki. Analizuj skuteczność i wdrażaj poprawki do swoich autorskich modeli marketingowych.

Skup się na jednym lub dwóch kanałach komunikacji i dąż do jak najlepszych wyników. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby wdrażać innowacje w ciągu roku i próbować nowości. Pamiętaj, aby nie zapędzić się w gonitwie o jak najbardziej szokującą kreację lub sposób dotarcia do potencjalnych klientów. Marketing prosty, to marketing zazwyczaj skuteczny.

Zdefiniuj cele, które zamierzasz osiągnąć

Zasięg nie zwiększy zasobności Twojego portfela – przynajmniej nie bezpośrednio. Ustalenie celów reklamowych to nie tylko „Dotrzeć do 100.000 osób zainteresowanych naszym produktem”. To również cele, które są trudniejsze do osiągnięcia i dotyczą sprzedaży.

Marketing to zbiór działań, które pozwalają stać odrobinę z tyłu, niż sprzedawca. Ustawianie kampanii czy też pisanie postów pozwala na zbudowanie zasięgu w określonej niszy i dotarcie z nasza ofertą do większej ilości osób. Jak przekuć działania marketingowe w rosnącą sprzedaż?

Określ cele, które chcesz zrealizować. Mogą one opierać się o kluczowe wskaźniki efektywności (ang. KPI – Key Performance Indicator), które w prosty sposób możesz porównać ze sobą i monitorować.

Poniżej lista wskaźników, które warto monitorować niezależnie od branży:

  • Wielkość bazy klientów ze zgodą na kontakt
  • Wskaźnik otwieralności maili
  • Średni koszt pozyskania leada
  • Liczba zapytań ofertowych z (wstaw medium)
  • Return on investment (ROI) dla każdego kanału sprzedaży
  • Zasięg postów
  • Aktywność wobec postów
  • Ilość publikacji w miesiącu
  • Ruch na stronie WWW
  • Czas spędzony na stronie
  • Średni koszt kliknięcia Google Ads
  • Średni koszt kliknięcia Facebook Ads
  • Sprzedaż netto
  • Średnia wartość transakcji
  • Liczba utraconych zamówień

Poznaj problemy Twoich klientów

Poznaj problem grupy odbiorców

Co powoduje, że jedne treści są lepiej przyswajane przez odbiorców od innych? Z doświadczenia wiem, że skuteczność marketingu determinują dwa czynniki – atrakcyjność kreacji oraz wartość dla odbiorcy. Jeśli kreacja nie będzie przykuwać uwagi – każdy z nas przejdzie obok niej obojętnie.

Musisz zaskoczyć odbiorców i zaprezentować w zgrabny sposób siebie, firmę, produkt oraz korzyści płynące ze współpracy z Tobą. Dyskusję na temat kolorów, czcionek, obramowań odłóżmy na później – wszystko zależy od niszy oraz szybkich zmian w świecie marketingu. 

Warto zastanowić się nad formatem, który chciałbyś wykorzystać.  Najbardziej przykuwającym uwagę formatem jest wideo, jednak musisz pamiętać, że pomimo dużych zasięgów jakie generuje (większych niż grafika) musisz pamiętać o tym, by tworzenie treści nie było dla Ciebie karą ani złem koniecznym. Tworzenie treści ma sprawiać Ci radość, albo przynajmniej nie boleć 😉

Spróbuj różnych formatów i zadecyduj, co odpowiada Ci najbardziej. Jedni odnajdą się w wideo, inni w redagowaniu blogowych artykułów a jeszcze inni w transmisjach live. Niezależnie od tego, na który format się zdecydujesz musisz dowozić wartość.

Nie działaj po omacku, tylko starannie zaplanuj tematy, które poruszysz w swoich publikacjach i kampaniach. Na podstawie profili klientów sformułuj tematy wpisów oraz zarysy postów. Zrób spis najczęściej poszukiwanych fraz oraz zadawanych pytań.

W tym celu polecam aplikację AnswerThePublic.com. Wystarczy, że wpiszesz słowo kluczowe, a wyszukiwarka zwróci Ci najczęściej zadawane pytania oraz wpisywane frazy z tym hasłem. Genialne narzędzie do researchu. Zobacz również Ubersuggest oraz Planner Słów Kluczowych Google.

Ustal budżet oraz harmonogram

Ustal budżet na działania reklamowe

Przed rozpoczęciem zadań warto zastanowić się jaki budżet możesz przeznaczyć na promocję Twojej firmy. Zacznij od kilkuset złotych miesięcznie i obserwuj wyniki. Każde działanie i kampanię traktuj jako naukę i wyciągaj wnioski z działań. Takie podejście sprawi, że po kilku miesiącach pracy nad marketingiem w firmie będziesz tworzył skuteczniejsze kampanie i publikacje. Powinieneś także zaplanować harmonogram działań na najbliższy miesiąc lub kwartał.

Jeśli wcześniej zarysujesz plan działań, to zwiększysz szanse na ich wykonanie. Sam planuję „na sztywno” dwa tygodnie w przód na początku każdego miesiąca i dwa tygodnie „ołówkiem”, aby dać sobie elastyczny margines.

Co dalej? Jak zamienić zasięgi w klientów?

Marketing to początek drogi zakupowej Twojego klienta. Wszystkie działania można sprowadzić do zwiększania zasięgu Twojej oferty i budowania świadomości wśród klientów. Aby przekuć zasięgi na konkretne zapytania ofertowe i sprzedaż musisz mieć świadomość istnienia drogi Twojego klienta – inaczej mówiąc tunelu sprzedażowego. Czym jest? Jak wykorzystać go w małej firmie? Przejdź do tego wpisu.

Teraz już wiesz jak zaplanować marketing w firmie, ale ja mam dla Ciebie jeszcze mały bonus…

Jeśli zastanawiasz się nad reklamą na Facebooku to poniżej możesz odebrać bezpłatny PDF, w którym omawiam najczęściej popełniane błędy w reklamie Facebook. Kliknij i pobierz swoją kopię.

Komentarze