Jak ustalić grupę odbiorców? 44 przykłady, które warto wykorzystać w kampanii

Stworzenie kampanii Facebook

Ustawianie grupy odbiorców to wyzwanie podczas tworzenia kampanii na Facebooku. Odpowiednie określenie grupy pomoże nam dotrzeć do właściwych osób. Ma ono ogromny wpływ na skuteczność naszej reklamy. W tym wpisie przygotowałem 44 konkretne przykłady grup odbiorców, do których możesz dotrzeć z ofertą Twojej firmy. 

Dlaczego grupa odbiorców jest ważna?

Podczas szkoleń, rozmów i konsultacji często obserwuję, że przedsiębiorcy nie wiedzą dokładnie, kim jest ich klient. Jeśli chcesz określić kompleksowy profil klienta – pomoże Ci w tym TEN wpis. To dobry początek w określaniu grupy odbiorców.

Kiedy już zdefiniujesz kim jest Twój klient warto przyjrzeć się możliwościom, które oferuje nam reklama na Facebooku. Na początku przygody z Menadżerem Reklam nie do końca wiemy, z jakich konkretnie konfiguracji możemy skorzystać.

Ostatnio spotkałem się z zaskoczonym klientem. Powiedziałem, że tą kampanię ustawimy do rodziców dzieci w wieku przedszkolnym na terenie jego miasta i okolicy. Jego reakcja? „Patryk, to tak się da?!”

Jakie możliwości daje nam Facebook?

Jednym słowem – ogromne. Facebook zbiera o nas bardzo dużo danych. Nie robi tego dla magazynowania samego w sobie. Informacje o użytkownikach to coś, co kusi wszystkich reklamodawców, by skorzystać z zasobów informacji.

Porównując inne kanały reklamy – żadna platforma nie wie o nas tak dużo, jak Facebook. Nawet jeśli myślisz, że skoro Ty nie piszesz nic na FB i nie lubisz wielu stron, to pewnie „za dużo na Ciebie nie mają”… jesteś w błędzie. Samo przeglądanie stron internetowych, na których zainstalowano piksel Facebookowy „wrzuca Cię do worka” poszczególnych zainteresowań i zachowań.

Pora na wykorzystanie tych danych w celu zwiększania skuteczności Twojej reklamy. Poznaj 44 przykłady grup odbiorców, które warto wykorzystać w kampanii

 Reklama do obecnych fanów

  • Osoby, które polubiły stronę Facebook – publikacja posta dociera do 10-30% fanów. Dzięki takiej promocji masz szansę dotrzeć do wszystkich fanów.

  • Osoby, które są aktywne wobec Twoich postów – zdefiniuj grupę niestandardowych odbiorców, które były aktywne na fanpage w ciągu ostatnich dni

  • Osoby, które obejrzały posty wideo
    • Obejrzały mniej niż 50% – można zaproponować im dodatkowe treści
    • Obejrzały więcej niż 50% – można zaproponować im sprzedaż lub kolejny krok w tunelu sprzedażowym

  • Osoby, które wysłały do Ciebie wiadomość w ostatnim czasie

  • Osoby, które są zainteresowane Twoimi wydarzeniami

  • Osoby, które wezmą udział w nadchodzących wydarzeniach – Twoich lub innych. Stosunkowo nowa opcja w targetowaniu reklamy.

Do obecnych klientów

  • Kampania wzmacniająca „Dziękujemy za zaufanie”, „Dziękujemy za zakup w naszym sklepie” do osób, które złożyły zamówienie w sklepie lub skorzystały z Twojej usługi

  • Reklama do obecnych klientów z użyciem listy mailingowej – tutaj z pomocą przychodzi grupa niestandardowych odbiorców – taki plik (tekstowy, Excel) możesz wgrać w sekcji „Grupy odbiorców” w Menadżerze Reklam.

    Aby skorzystać z tej opcji powinieneś posiadać około 150-200 maili, które Facebook będzie mógł powiązać z profilem. Z doświadczenia wiem, że warto wgrać około 500-1000 kontaktów.

  • Reklama do obecnych klientów z użyciem listy numerów telefonów

Do potencjalnych klientów

  • Osoby w okolicy firmy – przypnij pineskę na lokalizację firmy i wytycz promień, w którym ma wyświetlać się reklama. Idealna dla lokalnych sklepów, kawiarni, usług.

  • Osoby w okolicy dowolnego miejsca, w którym spodziewasz się, że przebywają klienci – np. nordic walkerzy w parku; przedsiębiorcy w okolicy Urzędu Skarbowego; potencjalni klienci w lokalizacji targów; klienci konkurencji

  • Osoby z określonego terytorium z zainteresowaniami związanymi z niszą – bardzo ogólna grupa, którą będą definiowały zainteresowania. Jest ich dosłownie setki. Aby wybrać te najciekawsze wpisz zainteresowanie w tej sekcji:

 

  • Osoby, które definiują określone zachowania
    • Zmiana zachowania – np. zaręczyli się; przeprowadzka
    • Obecne zachowanie – np. są rodzicami; są w związku małżeńskim

  • Znajomi osób, które już polubiły Twoją stronę – ciekawy sposób na dotarcie do nowych klientów w myśl zasady „Skoro Kasia lubi, to pewnie musi być dobre”

  • Osoby mówiące w Twoim języku, przebywające w innym kraju – czyli reklama do emigracji. Bardzo skuteczne narzędzie.

  • Osoby, które ukończyły określone kierunki lub uczelnie – Facebook umożliwia wpisanie poszczególnych stopni naukowych, uczelni

  • Osoby, które wykonują konkretne zawody lub są zatrudnieni u konkretnego pracodawcy (tylko duże firmy)

 

Inne grupy odbiorców

  • Reklama do osób, które niebawem mają ważne wydarzenie – urodziny, rocznicę – zaproponuj swój produkt na prezent

  • Reklama do osób, które są administratorami stron facebookowych – często są to osoby zainteresowane marketingiem lub są przedsiębiorcami

  • Reklama do osób, które często podróżują – w celach służbowych lub prywatnych. Można określić, czy podróżują na terenie kraju czy też za granicę.

  • Reklama od osób, które dojeżdżają do pracy – zabiegane, zapracowane osoby, które nie mają czasu

  • Reklama do osób, które są zaangażowanymi nabywcami – czyli często klikają w przyciski przy reklamach „Kup teraz”

  • Reklama do osób, które niedawno były w określonej lokalizacji – np. wrócili z wakacji z Chin i sugerujesz im, aby przebadali się na obecność wirusa

  • Reklama do osób, które są daleko od swojego miejsca zamieszkania

Grupy odbiorców Remarketing

  • Reklama do osób, które odwiedziły naszą stronę WWW
  • Reklama do osób, które odwiedziły bloga – zaproponuj im zapis na newsletter lub konkretną ofertę sprzedaży
  • Reklama do osób, które nie sfinalizowały koszyka
  • Reklama do osób, które były na stronie lądującej, ale się nie zapisali
  • Reklama do osób, które widziały ofertę, ale z niej nie skorzystali

Grupa osób, podobnych do…

Czym jest grupa osób podobnych do? To zbiór osób, które Facebook dobiera na podstawie poniższych aktywności lub parametrów. Ciekawe narzędzie, do zwiększania grupy potencjalnych klientów bez ryzyka pomyłki w ustawianiu grupy. Tutaj określasz tylko parament, który Facebook bierze pod uwagę w tworzeniu grupy, kraj, w którym chcesz się wyświetlać i poziom podobieństwa.

Przykład ustawienia takiej reklamy: Reklama do 1% Polaków, którzy są najbardziej podobni do osób, które odwiedziły nasz wpis blogowy.

  • Obecnych fanów
  • Osób, które wyświetliły wpis blogowy lub inną treść na WWW
  • Osób, które dodały produkt do koszyka
  • Osób, które sfinalizowały zakup
  • Zapisały się na listę mailingową
  • Osób, które reagowały na Twoje posty
  • Osób, które napisały do Ciebie w ostatnim czasie na profil

 

Grupy odbiorców, które dotyczą technologii

  • Reklama do osób, które korzystają z najnowszych modeli smartfonów (można wnioskować, że stać ich na nowe technologie – mają zasobniejszy portfel)

  • Reklama do osób, które korzystają ze starszych modeli smartfonów (mogą potrzebować kursu obsługi nowych modeli; może mają mniej zasobny portfel; są wykluczeni cyfrowo)

  • Korzystają z określonych systemów operacyjnych

  • Korzystają z określonych przeglądarek internetowych

  • połączone z WiFi – to wskazuje na to, że są w pracy lub domu (najczęściej)

  • Osoby, które mają maila w określonej domenie np. Gmail.com

Mamy grupę odbiorców – co dalej?

Grupa odbiorców to jeden z elementów skutecznej kampanii. Aby reklama przyniosła oczekiwane efekty musisz zdefiniować cel kampanii i stworzyć kreację.

Zachęcam Cię do pobrania raportu, z którego dowiesz się, jak nie popełniać 7 najpopularniejszych błędów w reklamie:

Facebook Comments