Blog

Jak powinna wyglądać ulotka i dlaczego większość jest nieskuteczna?

Sposoby reklamy

Jak powinna wyglądać ulotka? Pomyśl tylko, co robisz, otrzymujesz ulotkę na mieście lub znajdujesz ją w skrzynce pocztowej? Jeśli odpowiedź brzmi “Wyrzucam” to nie łudź się, że Twoi klienci postąpią inaczej. Dziś przedstawię Ci 4 najczęściej popełniane błędy w projektowaniu oraz dystrybucji ulotek reklamowych.

O skuteczności takich kampanii możemy dyskutować wiele godzin. Jednak wniosek zawsze będzie ten sam – swoją drogą bardzo ekspercki. Na pytanie “Czy ulotki działają?” odpowiedź brzmi – to zależy.

Skuteczność działania ulotki w rękach Twoich klientów warunkuje kilka rzeczy:

sposób dystrybucji ulotek – jeśli wrzucasz je bezmyślnie za wycieraczki samochodów albo pakujesz dziesiątkami do skrzynek pocztowych nie licz na pożądany efekt

format, projekt graficzny oraz wygląd – kiedy ulotka nie będzie atrakcyjna ani nie będzie niosła za sobą wartości dla klienta i przekazu będzie bezużyteczna w jego rękach

grupa docelowa – dotarcie do osób młodych dzięki ulotce może być utrudnione, jednak grupa osób, która nie jest jeszcze obecna na Facebooku, Instagramie czy w samym Internecie chętniej zapozna się z Twoją ofertą właśnie z ulotki czy broszury

terytorium działania – prowadząc firmę lokalną warto rozważyć kampanię z użyciem ulotek, jednak jeśli chcesz reklamować się na terenie całego kraju – taka dystrybucja może być trudna, czasochłonna i przede wszystkim bardzo kosztowna.

 

O czym zapominają przedsiębiorcy przy projektowaniu oraz kolportażu ulotek?

 

Przez moje ręce przewinęły się setki tysięcy ulotek. Będąc w gimnazjum – dorabiałem w wakacje roznosząc je. Teraz razem z zespołem projektujemy i drukujemy je dla lokalnych przedsiębiorców.

Po przeprowadzonej kampanii często pytam moich klientów o skuteczność. Niektórzy są zadowoleni z wyników inni zaś uważają taką promocję za totalne dno. Dlaczego tak się dzieje? Wydaje mi się, że znalazłem receptę na skuteczną ulotkę. Wystarczy, że nie popełnisz poniższych błędów.

 

Brak wezwania do akcji

Każda ulotka powinna wzywać do jakiegoś działania. Otrzymując ją w biegu nie mamy czasu na zastanawianie się co powinniśmy zrobić. Oczekujesz, że klient przyjdzie na otwarcie nowego lokalu – napisz “Odwiedź nas 10 października!”. Chcesz zwiększyć ilość zamówień pizzy w swojej restauracji “Zadzwoń pod numer 777-777-777 i pokonaj głód!”.

Ulotki, które przedstawiają tylko ofertę oraz krótki opis firmy mają niską skuteczność bo… w jaki sposób możemy ją zmierzyć, skoro nie mamy określonego celu? Pamiętaj o jasnym komunikacie dla klienta.

 

Tylko jedna opcja kontaktu

Zauważyłem, że wiele ulotek posiada tylko numer telefonu do lokalu lub adres bez szczegółowych danych teleadresowych. Przytoczę mocno przerysowaną historie, ale wierzę, że podobne dotykają każdego z nas.

Jest 3 nad ranem. Budzimy się i nie możemy zasnąć. Za wcześnie by krzątać się po mieszkaniu, bo inni domownicy jeszcze smacznie śpią. Wchodzisz do kuchni, robisz herbatę i sięgasz po coś do poczytania, bo telewizja lub radio będzie zbyt głośne.

W ręce wpada Ci ulotka mechanika przyniesiona “z miasta”. Przypominasz sobie, że w Twoim aucie coś od dłuższego czasu stuka i warto to sprawdzić. Jesteś gotowy, aby umówić się na wizytę ale… jest 3 nad ranem! Na ulotce widnieje tylko numer telefonu, więc odkładasz ją na bok z myślą “Zadzwonię potem”. Niestety – ten telefon nigdy nie zostanie zrealizowany.

Co w przypadku, gdyby na ulotce widniał adres mailowy? Mógłbyś po cichu wysłać zapytanie że swojego telefonu i zapytać o wolny termin. Pamiętaj, by Twoi klienci również mieli kilka możliwości skontaktowania się z Tobą – numer telefonu, adres WWW na którym jest formularz kontaktowy, adres fanpage, mail lub adres siedziby.

Zbyt dużo tekstu

Ulotki mają zazwyczaj za dużo tekstu. Nikt nie będzie czytał złożonych treści. Co innego w przypadku menu restauracji – tam ten tekst musi być, aby klient miał możliwość wyboru tego, na co ma ochotę. Zamieść skróconą ofertę i odnośnik, gdzie klient może zapoznać się ze szczegółową ofertą – np. adres do strony www.

 

Słaby projekt graficzny

Jak powinna wyglądać ulotka? Przede wszystkim musi przyciągnąć uwagę Twojego klienta w jego rękach. To moment kontaktu z firmą. Zadbaj o to, by projekt graficzny był czytelny, pozbawiony błędów i przede wszystkim przyciągający uwagę. W tym celu możesz skorzystać z darmowego narzędzia Canva.com – znajdziesz tam wiele szablonów, które pomogą Ci w stworzeniu atrakcyjnego projektu graficznego zupełnie za darmo.

 

Komentarze
Kliknij i odbierz darmową książkę Lokalny Sukces!
  • 119 stron praktycznej i sprawdzonej wiedzy
  • jak efektywnie sprzedawać na lokalnym rynku?
  • poznaj sposób na Platynową Obsługę klienta
  • 10 porad Facebook Ads, które gwarantują sprzedaż

    Wpisz swój adres i odbierz książkę ZA DARMO!

Obiecuję - zero spamu.