Blog

Jak stworzyć samoczynną maszynę marketingową? – Growth Hacker Marketing

Budowanie strategii sprzedaży

Prowadząc firmę nie raz mówiono Ci, że reklama Twojego produktu lub usługi jest ważna. Będąc początkowym przedsiębiorcą możesz wpaść w błędne koło. Z jednej strony wiesz, że marketing jest ważny, ale nie masz na niego pieniędzy. Nie masz pieniędzy, bo nie reklamujesz się na tyle skutecznie, by mieć klientów. Nie masz klientów bo nie uprawiasz marketingu… A gdyby tak reklamować się prawie za darmo?

O przyszłości PR, marketingu i reklamy

Pewien czas temu wpadła mi do rąk książka Ryana Holiday’a „Growth Hacker Marketing” i zostałem oczarowany sposobem myślenia, jaki przekazuje ta książka. Pokazuje, jak przełamać konwencyjne myślenie marketingowe i wejść na zdecydowanie wyższy poziom zdobywania klientów i poszerzania świadomości o Twoim produkcie.

Sam marketing jako narzędzie do pozyskiwania klientów i budowania świadomości marki na pewno definiujesz w podobny sposób jak wszyscy. Reklama za pomocą Facebooka, ulotki, banery, szeptanka oraz banery na zewnątrz.

Jednak Growth Hacking Marketing to swego rodzaju przełamanie praw marketingu i zbudowanie ogromnej rzeczy wyznawców Twojego produktu lub usługi. Wiem, brzmi fanatycznie, ale na łamach tego wpisu wytłumaczę Ci na czym polega ów fanatyzm.

Jeżeli spodoba Ci się ten artykuł oraz temat GHM – polecam przeczytać całą książkę. Nie jestem felietonistą, więc nie traktuj tego wpisu jako recenzję. Chciałbym dać Ci iskrę do wdrożenia się w temat i pomóc Ci w pozyskiwaniu nowych klientów. Skutecznie i prawie za darmo.

 

Kim są Twoi klienci?

Pytanie, które przewija się prawie na każdym szkoleniu, w każdej książce związanej z biznesem oraz w wielu artykułach. Frustruje mnie, dlaczego tak mało przedsiębiorców szczegółowo odpowiada sobie na te pytanie.

W kwietniu organizowaliśmy szkolenie stacjonarne i kiedy padło to pytanie przedsiębiorcy odpowiadali w następujący sposób: „Panny młode”, „Rodzice dzieci w wieku 3-6 lat”, „Osoby którym popsuł się komputer”.

Każda z tych odpowiedzi jest poprawna. W końcu przedsiębiorcy wiedzą do kogo chcą dotrzeć. A gdyby tak mieć odrobinę więcej informacji i profilu swojego klienta?

Poniżej zamieszczam kartę Twojego klienta, którą możesz uzupełnić w wolnej chwili. Pomoże Ci ona spojrzeć szerzej na grono twoich odbiorców.

Po co to wszystko? Dzięki szczegółowemu określeniu kim są Twoi klienci (nie zdziw się, jeśli w firmie opracujesz kilka profilów) i w jaki sposób możesz do nich dotrzeć zaczniesz generować większą sprzedaż!

Stworzysz komunikację do określonej osoby np. Przedsiębiorcy Janka Kowalskiego z Warszawy, który ma dwoje dzieci w wieku przedszkolnym. Dzięki takim informacjom możesz w reklamie pokusić się o wpisy na temat „więcej czasu dla rodziny – dzięki naszym narzędziom do automatyzacji biznesu”.

Profil-Klienta

(Kliknij i pobierz!)

 

Najważniejszym aspektem całej karty jest PROBLEM TWOJEGO KLIENTA, o którym muszę opowiedzieć Ci ze szczegółami. To właśnie klucz do umysłów klientów oraz budowania darmowej reklamy firmy.

Znając problem swojego klienta poznajesz także motywację, dlaczego właśnie powinien skorzystać z Twojego produktu. To ważny element w GHM ponieważ jeśli chcesz skorzystać z fali rozgłosu swojego produktu lub usługi musisz wyraźnie określić w jaki sposób pomagasz.

 

Zacznij od małej grupy, której pomożesz

Wielu projektantów aplikacji oraz początkujących przedsiębiorców mierzy wysoko. Każdy z nas chce, aby nasz produkt był rewolucjonizujący jak Facebook lub Instagram. To ciekawe podejście jednak zaprojektowanie takie kombajnu wiąże się z dużym nakładem pracy, pieniędzy oraz posiadaniem sporej wiedzy.

Aby uskutecznić swoje działania i nie zrazić się na samym początku zacznij od małej grupy, której możesz pomóc. Mogą być to przedsiębiorcy z Twojego miasta, mogą być to znajomi z klubu książki, może część Twojego zespołu w pracy. Liczy się faktyczne rozwiązanie określonego problemu.

 

Wystarczy Ci tylko kilku wiernych fanatyków

Nie wiem jak Ty, ale ja doskonale pamiętam, jak proste narzędzia, książki lub artykuły zmieniały moje życie. Bez przesady, to nie była zmiana na zasadzie „Ej! Ten artykuł jest fenomenalny! Teraz będę innym człowiekiem!”. Chodzi o małe zmiany, które w perspektywie czasu mocno wpływały na moją osobę. Rozwiązywały problem związany najczęściej z organizacją pracy, własnego czasu oraz produktywności.

Autorom tych narzędzi lub publikacji jestem wdzięczny do dziś. Chętnie ich polecam swoim znajomym lub w internecie, bo wiem, że to ten program albo kurs naprawdę im pomoże. To swego rodzaju marketing szeptany. Czy robisz to samo ze swoim produktem? Jak zapadasz swoim klientom w pamięci? Czy chętnie polecają Cię dalej? Jak jednak wejść na wyższy poziom w polecaniu Twojego produktu?

 

Zachęć do dzielenia się emocjami

W książce „Growth Hacker Marketing” jest przedstawiane kilka przykładów jak małe firmy przerodziły się w gigantów dzięki łamaniu zasadom. Warto zwrócić uwagę, że każdy z zabiegów miał miejsce kilka lat temu. Dziś stały się normą w budowaniu społeczności wokół aplikacji i portalów. Potraktuj je jako wskazówkę oraz inspirację.

Weźmy na warsztat Dropboxa, czyli chmurę, gdzie możesz trzymać swoje pliki:

„Weźmy na przykład Dropbox. Dziś firma ma ponad 300 milionów użytkowników, ale kiedy zaczynała działalność jej usługi nie były nawet dostępne dla szerszej publiczności.

W celu zwiększenia liczby chętnych założyciele Dropboxa stworzyli zabawne demo pokazujące potencjalnym użytkownikom, jak można korzystać z ich usługi. Założyciele firmy stworzyli film samodzielnie i postarali się, żeby pasował do mediów, za których pośrednictwem miał być rozpowszechniany.

W rezultacie to amatorskie wideo zyskało niezwykłą popularność wśród potencjalnych użytkowników Dropboxa. Lista oczekujących wydłużyła się niemal z dnia na dzień z 5000 do 75.000 osób. Dropbox nie potrzebował niczego więcej.”  (Niektóre fragmenty zostały pominięte.)

 

Odpowiedz na pytania…

Jaki będzie Twój sposób na pozyskiwanie nowych klientów?
Czym zachęcisz ich do przekazywania informacji dalej o Twoim produkcie?
Napisz o tym w komentarzu!

Komentarze
Kliknij i odbierz darmową książkę Lokalny Sukces!
  • 119 stron praktycznej i sprawdzonej wiedzy
  • jak efektywnie sprzedawać na lokalnym rynku?
  • poznaj sposób na Platynową Obsługę klienta
  • 10 porad Facebook Ads, które gwarantują sprzedaż

    Wpisz swój adres i odbierz książkę ZA DARMO!

Obiecuję - zero spamu.