Chatbot – 5 pytań, które warto zadać przed jego zrobieniem

Chatbot

Chatbot to narzędzie, które wiele marek jak i osób opierających swój biznes na marce osobistej coraz częściej decyduje się wdrożyć. Pomagają one w utrzymywaniu kontaktu z fanami i klientami. Realizują za nas zamówienia i wysyłają zaplanowane wiadomości – wszystko w obrębie Messengera.

Jeśli zastanawiałeś się, czy potrzebujesz chatbota w swojej firmie – przygotowałem dla Ciebie 10 prostych pytań, które powinieneś zadać sobie przed podjęciem decyzji o stworzeniu chatbota. Zapraszam do lektury!

Co najwięcej zajmuje Ci czasu w obsłudze klienta?

Chatbot to niewątpliwa pomoc w obsłudze klienta. Dzięki nim możesz zapytać o preferencje produktu lub prowadzić rozmowę ukierunkowaną na zakup. Jeśli w Twoim biznesie zauważasz prostą, regularną rozmowę z większością Twoich klientów, to być może znalazłeś cel stworzenia chatbota.

Dla przykładu – branża dietetyczna. Wiele pytań, które są zadawane przez dietetyka są regularne i powtarzalne. Przed rozpisaniem nowego jadłospisu musisz poznać wagę, wzrost, preferencje i cele klienta. Odpowiednio programując bota możesz uzyskiwać takie informacje w prosty sposób, bez większego zaangażowania i poświęcania czasu.

 

Jak wykorzystać moich fanów?

Posiadając duży fanpage warto zadbać o jego wykorzystanie biznesowe. Jeśli przez ostatnie kilka miesięcy zbierałeś nowe polubienia na swoim profilu, a nie wiesz jak wykorzystać je teraz w sprzedaży – pomyśl o bocie.

Posty sprzedażowe często nam uciekają w natłoku informacji na tablicy. Ciężko jest też nawiązać relację z fanami dodając posty raz na kilka dni. “Transferuj” fanów na subskrybentów otwierasz furtkę do zbudowania trwałej relacji. Dzięki odpowiednim aplikacjom będziesz mógł wysyłać cykliczne wiadomości ofertowe lub dawać wartość, której potrzebują Twoi fani w szybki sposób.

Co Twoi fani mogą potrzebować?

Wiadomości o ciągłych wyprzedażach, ukierunkowane na sprzedaż będą nieskuteczne i bardzo szybko zaczną irytować twój odbiorców. Przed stworzeniem chatbota zastanów się nad wartością, którą chcesz przekazywać fanom. Mogą być to cykliczne wiadomości informacyjne lub sporadyczna informacja o nowym wpisie na blogu.

Dodatkowym motywatorem do zapisania się na Twoją substytucję może być przesłanie zaraz po zapisie poradnika PDF, nigdzie niedostępnego video lub rabatu na Twoje produkty. To zwiększy ilość zapisanych podczas pierwszych kampanii.

O co chcesz zapytać klienta?

Kiedy będziesz oferował za zapis wcześniej wspomniane bonusy zastanów się, jakie odpowiedzi Twoich fanów mogą pomóc Ci w sprzedaży. Bonus nie musi być w stu procentach za darmo – możesz wymienić go za bardzo cenne informacje. Zapytaj o ważne kwestie np. doświadczenie w branży, zainteresowanie, problem lub wyzwanie na podstawie których spersonalizujesz swoją ofertę lub dopracujesz szczegóły związane z komunikacją z fanami.

Jak będziesz pozyskiwał ruch do chatbota?

Samo stworzenie chatbota nie gwarantuje sukcesu. Musisz postarać się o jego reklamę, aby pozyskiwać nowe zapisy. Możesz to zrobić na wiele sposobów: reklama Facebook Ads, zeskanowany kod na ulotce czy widget na stronie internetowej.

Aby uniknąć sytuacji napracowania się nad botem i zawodu, że “nic nowego się nie dzieje” przemyśl odpowiednio wcześniej kwestię jego reklamowania i ustal budżet na promocję. Mój koszt rozpoczętej konwersacji na Facebooku waha się od 2,80 do 4,00 zł. To dobra cena za wartościowego leada.

To jak, rozpoczynasz pracę nad botem?

Jeśli interesuje Cię ta tematyka i uważasz, że powinieneś uruchomić chatbot w swojej firmie – daj o tym znać w komentarzu.
Może uda mi się jeszcze bardziej pomóc Ci w jego stworzeniu. Pozdrawiam!

Komentarze