Blog

Black Friday – Skuteczna Promocja Zwiększająca Sprzedaż – 13 sposobów

Techniki sprzedaży

Już za kilka tygodni wszystkich na świecie ogarnie zakupowy szał spowodowany obniżkami pod sloganem „Black Friday”. Wiele firm korzysta z tego dnia, by zaprezentować swoje obniżki i nakłonić klientów do zakupu. Uważam, że robią to nie do końca skutecznie.

Dlaczego? Sam zapewne widzisz, że wiele promocji jest robionych „na sztukę”. Przedsiębiorcy wychodzą z założenia, że skoro wszyscy robią obniżki, to nasza firma też musi i oferujemy 3% rabatu od regularnej ceny.

Nie są to tak spektakularne obniżki, jakie praktykuje się za oceanem. Czy to źle, że polskie firmy wchodzą w Black Friday na pół gwizdka? W żadnym razie. Dla wielu firm to szansa na pozyskanie nowych klientów. Z marketingowego punktu widzenia jeśli promocja działa, choćby w najmniejszym stopniu to znaczy, że jest skuteczna.

W tym wpisie opowiem Ci o wskazówkach, które możesz wykorzystać w promocji swojego lokalnego biznesu. I spokojnie – główną poradą nie będzie „Przeceń asortyment o 80%” – dbam o Twój interes. Pokażę Ci jak wdrożyć promocje tak, by przede wszystkim ZAROBIĆ. Klienci czekają na te promocje – zapraszam do lektury.

Kilka statystyk dotyczących Black Friday

„Tydzień, na który przypada Czarny Piątek generuje znacznie wyższą sprzedaż w porównaniu z przeciętnym tygodniem handlowym.”

„Gdyby jednak polscy nabywcy mieli skorzystać z wyprzedaży z okazji Czarnego Piątku, najbardziej atrakcyjne byłyby dla nich promocje na odzież, buty i bieliznę (46 proc. wskazań), sprzęt RTV i elektronikę użytkową (37 proc.) oraz artykuły wyposażenia mieszkania i sprzęt AGD (31 proc.).” – Dane zaczerpnięte z raportu GFK z 2017 roku

 

Polacy KOCHAJĄ obniżki

Najpopularniejszymi promocjami w Black Friday są darmowe wysyłki, obniżki cen, gratisy czy rabaty na ponowne zakupy. Do takich modeli jesteśmy przyzwyczajeni i chętnie z nich korzystamy.

W ostatnim roku aż 79% Polaków wykorzystało obniżkę cenową do zakupu produktu (badania wykonane przez instytut ARC Rynek i Opinia). Jednak co zrobić, by klienci skorzystali z promocji w Twoim sklepie? Już tłumaczę.

 

Sprzedaj więcej – wskazówki dotyczące Black Friday

1 – Nie zostawiaj wszystkiego na ostatnią chwilę

Odpowiednie przygotowanie to klucz. Zastanów się nad forma promocji w Twojej firmie i zacznij działać teraz. Dlaczego? Spójrz w kalendarz i zobacz jak mało dni zostało do Black Friday. Odkładanie organizowania promocji na trzy dni przed nią nie jest dobrym pomysłem. Jeśli zaciekawiłeś się tym artykułem – zadecyduj już teraz, czy bierzesz na poważnie ten dzień i organizujesz promocję. Jeśli tak…

2 – Zbuduj plan już teraz

Skoro masz zacząć od teraz najlepszym rozwiązaniem będzie stworzenie planu promocji.

Weź kartkę i zapisz odpowiedzi na te pytania:

  • Jakie produkty chcesz objąć promocją?
  • Co zaoferujesz w prezencie?
  • Czego będzie dotyczyć promocja? (darmowa wysyłka, obniżka, rabat na następne zakupy)
  • Kiedy poinformujesz o niej klientów?
  • W jaki sposób to zrobisz?
  • Kto będzie odpowiedzialny za obsługę promocyjnych zamówień?

To pomoże Ci obrać skuteczny kierunek promocji. Dzięki nim zbierzesz podstawę do wyboru modelu promocji, który wykorzystasz.

3 – Przedstaw wyróżniającą się i unikalną ofertę.

Jeśli dobrze znasz swoją konkurencję odpowiednio wcześniej możesz wiedzieć, co przygotują na „Black Friday”. Spróbuj ich przebić i przygotuj unikalną ofertę dla Twoich klientów. To sprawi, że wybiorą Twój sklep, a nie zakupy u konkurencji.

Z obserwacji wiem, że dołączanie do promocji na pół gwizdka to często robienie z klientów nieuważnych nabywców. Nie daj im pomyśleć, że zrobiłeś promocję tylko dlatego, aby skorzystać na marketingowym szale – daj im odpowiednią wartość do zakupów.

Unikalne modele promocji znajdziesz w następnym rozdziale.

4 – Poinformuj klientów, że bierzesz udział w akcji

Do wydarzenia pozostało raptem kilka(naście) dni. Poinformuj odpowiednio wcześniej swoich klientów o tym, że dołączasz do akcji, by mogli zaplanować zakupy w Twojej firmie. To też da im szansę na poznanie regularnych cen produktów. Niektórzy mogą je spisać i bardzo łatwo wyczują oszustwo w postaci sztucznego podniesienia ceny przed Black Friday i obniżki w dniu promocji.

Jak poinformować klientów o promocji?
Spróbuj najtańszych i zarazem najskuteczniejszych sposobów takich jak:

  • Wyślij SMS – jeśli masz bazę, warto z niej skorzystać
  • Wyślij maile – tak jak w poprzednim punkcie – poinformuj klientów newsletterem
  • Wydrukuj plakat – stwórz przyciągający uwagę plakat i wyklej go w witrynie sklepowej np. „Black Friday w Lagunie! Przyjdź i sprawdź, co dla Ciebie przygotowaliśmy”. Możesz skorzystać z Canva.com
  • Stwórz reklamę lub dodaj posty na Facebooku – stwórz post informujący o promocji i promuj go do swoich klientów. Jeśli prowadzisz lokalną firmę – skorzystaj z opcji reklamowania się do osób w pobliżu Twojej firmy.

5 – Wstaw liczniki odmierzające czas do końca promocji

Kiedy klienci będą czuli presję czasu zwiększasz szansę na dodatkowy zarobek. Publikacja produktów, które będą w promocji zazwyczaj ma miejsce dopiero w Czarny Piątek, ale już teraz możesz budować napięcie.

Do tego czasu możesz ustawić licznik odmierzający czas do 23 listopada na swojej stronie internetowej lub co jakiś czas np. co dwa dni wrzucać post na Facebooku o tym, że niebawem zdradzisz szczegóły.

6 – Nie zapomnij o użytkownikach mobilnych

Spora część osób poluje na promocje nie w galeriach, a w internecie. Dlaczego? Przypomnij sobie wojny o karpia, telewizory czy markowe torebki w marketach. Po co chodzić z podbitym okiem jak można zostać w ciepłym domu i tam spełnić potrzeby „pirata promocji”?

To ostatni dzwonek by sprawdzić mobilną wersję Twojej strony lub sklepu. Przetestuj na kilku urządzeniach wyświetlanie treści. Nawet niewielkie niedogodności mogą sprawić, że klient zrezygnuje z zakupu.

O użytkownikach smartfonów pamiętaj także przy wysyłce maili oraz prowadzeniu całej komunikacji. Ponad połowa ruchu w internecie to ruch mobilny, więc dostosuj się do odbiorców z telefonami w rękach.

7 – Zbuduj wrażenie, że czegoś może zabraknąć

Piątkowe promocje mają to do siebie, że nakłady są prawie zawsze ograniczone. Twoim zadaniem jest zbudowanie wrażenia, że zapasów może zabraknąć. Jak to zrobić?

  • Zamieść informację ile sztuk zostało w promocyjnej cenie;
  • Napisz ile osób już kupiło przeceniony produkt – zrób wszystko, by klienci złapali „ciśnienie” zakupu.

Z poprzedniego roku przypomina mi się przykład firmy xkom.pl. W swojej sprzedaży mają wiele sprzętów elektronicznych. Na Czarny Piątek przecenili wiele produktów ale najciekawszym kąskiem był Dron DJI. Można było zaoszczędzić blisko 1500 zł na jednorazowym zakupie i patrząc po komentarzach w internecie – ten produkt był motorem napędowym promocji.

Dronów na sprzedaż w tej cenie było dosłownie kilka – rozeszły się na tyle szybko, że wielu klientów nie zdążyło skorzystać z promocji. Niektórzy odeszli od sklepu rozczarowani, inni zaś przeznaczyli oszczędności na „nagrody pocieszenia”.

Sposoby zastosowania i przykłady promocji

Skoro już wiesz, że warto dołączyć do promocji i masz podstawy jak zrobić udaną promocję – czas na konkretne przykłady ich wykorzystania.

Poniżej zamieszczam listę promocji, które możesz wykorzystać w swojej branży. Jeśli wiesz, że konkurencji stawiają np. na topniejącą ofertę – pozostań oryginalny i zaproponuj coś nietypowego. Pamiętaj – unikatowość w tym dniu jest bardzo ważna.

Deal of the Hour – oferta specjalna o ustalonej godzinie

Zrób rozpiskę produktów lub usług, które w określonej godzinie będą w obniżonej cenie. Warto poinformować klientów wcześniej np. o kategorii produktów, które będą przecenione w tym czasie, ale nie dawaj im konkretów. To spowoduje, że wejdą na stronę lub do sklepu z ciekawości, by sprawdzić jakie produkty oferujesz.

Zweryfikuj trendy

Dokonaj analizy poprzedniego okresu w Twojej firmie. Co najlepiej sprzedawało się w listopadzie/grudniu? To może być podpowiedź, która pomoże Ci zbudować atrakcyjny katalog promocji w oparciu o produkty, które cieszą się sporym zainteresowaniem Twoich klientów w tym okresie.

Przewodnik po prezentach

Zbliżają się Święta Bożego Narodzenia i wiele osób poluje na prezenty w obniżonej cenie. Jeśli jest taka szansa – zrób przewodnik po prezentach. Zatytułuj kategorie produktów „Prezenty dla Mamy” lub „Prezenty dla Chłopaka” i wrzuć tam przecenione artykuły, które mogą być idealnym prezentem dla bliskich Twojego klienta.

Miej w ofercie karty podarunkowe

Jeśli nie wiesz jak zrobić kategorie w Twoim sklepie pod kątem prezentów miej w ofercie karty podarunkowe w obniżonej cenie. Sprzedawaj 100 zł na karcie podarunkowej np. za 90 zł. Wymyśl model, który będzie dla klienta prostym sygnałem oszczędności pieniędzy i szansy na „przechytrzenie” Ciebie. Zrób to z głową, żeby marża nie była mniejsza od wartości nominalnej rabatu.

Zrób piątkową imprezę

Wszyscy mówią o sprzedaży, wiele osób nastawia się na zyski ale… co z dobrą imprezą? Ciekawym rozwiązaniem może być zorganizowanie wydarzenia w Twojej firmie w piątek.

Zorganizuj darmową pizzę, zaproś znaną osobę z branży i zrób z nią wieczorek zapoznawczy – zaproponuj klientom coś, co przyciągnie ich do sklepu. Kiedy już będą w środku masz duże szanse na sprzedaż. Dlaczego? Reguła wzajemności („on dał mi darmowe ciasto, wypada coś kupić”) i obecność w sklepie powinny zdać egzamin.

Topniejąca oferta

Topniejąca oferta to zachęta to szybszego zakupu. To dodatkowa motywacja dla klienta, by skorzystał z oferty już teraz a nie racjonalizował swój zakup. Jak działa w praktyce? Zaczynając promocję np o 8 rano dajesz 80% rabatu, o godzinie 12 jest już tylko 60%, wieczorem tylko 20%. Wraz z upływem czasu kwota rabatu maleje.

Jak wdrożyć Black Friday w Twojej firmie?

Dziękuję, że wytrwałeś do samego końca wpisu. Mam nadzieję, że porady dotyczące promocji mogą Ci wystrzelić sprzedaż w tym roku podczas Black Friday.

Jeśli jesteś w miejscu, gdzie nie do końca wiesz jak to wszystko ugryźć – napisz do mnie i powołaj się na ten wpis z hasłem „BLACK FRIDAY”.

Specjalnie dla Ciebie przygotuję kampanię i koncept promocji w Twojej firmie w obniżonej cenie.

Z tego miejsca daję gwarancję – albo pozyskasz klientów, albo zwrócę Ci pieniądze.

Nic nie tracisz – napisz do mnie już teraz plopot@gmail.com lub na Facebooku 

Komentarze
Kliknij i odbierz darmową książkę Lokalny Sukces!
  • 119 stron praktycznej i sprawdzonej wiedzy
  • jak efektywnie sprzedawać na lokalnym rynku?
  • poznaj sposób na Platynową Obsługę klienta
  • 10 porad Facebook Ads, które gwarantują sprzedaż

    Wpisz swój adres i odbierz książkę ZA DARMO!

Obiecuję - zero spamu.