Blog

„Anything you want” – 10 lat doświadczenia w godzinnej lekturze

Budowanie strategii sprzedaży

Jeśli masz niewiele czasu a chcesz przeczytać ciekawą książkę – Anything you want jest dla Ciebie. Ten wpis to moje wnioski na temat tej pozycji. Lektura zajmie Ci mniej niż 5 minut.

Opowiem Ci,  jak autor książki zarobił $22mln pomimo tego, że uważa dobre pomysły za niemal bezwartościowe. Pokażę Ci pewne narzędzie, które nieustannie dostarczy Ci wiele inspiracji i danych do analizy.

Lektura książki “Anything you want” to zdecydowanie wiele więcej ciekawych wniosków, polecam lekturę całości książki – warto.Cała książka to spis 40 lekcji dla nowoczesnego biznesmena. Tymczasem… >

Opowiem Ci krótko o samym autorze książki. Derek Sivers to przedsiębiorca, który sprzedał swoją firmę za 22 mln dolarów. Praca nad tym zajęła mu zaledwie 10 lat. Jego historia zaczęła się od pomocy kilku znajomym niezależnym wydawcom muzyki niezależnej.

W szczytowym momencie swojej działalności wynajmował ogromny magazyn o powierzchni 2000m2. Przez 10 lat tworzył i ulepszał platformę dla niezależnych artystów po to, by mogli sprzedawać swoje utwory oraz płyty.

Najbardziej zapadło w głowie zdanie Siversa o wartości naszych dobrych pomysłów.

Jak często wydaje Ci się, że wpadłeś na genialny pomysł? Często po pierwszej weryfikacji okazuje się, że Twój nowoczesny produkt jest już sprzedawany; konkurencja jest za mocna czy… tutaj wstaw dowolną rzecz, która często rozbija Twoje plany.

Najważniejszą rzeczą, która powinna iść w parze z dobrym pomysłem na biznes jest plan realizacji a w późniejszym etapie realizacja na najlepszym poziomie.

>wpadasz na pomysł

Jeśli masz dobry pomysł – zweryfikuj go z rynkiem a następnie działaj tak, by być najlepszym w branży na terenie w którym działasz. Dominując rynek na pewno zrealizujesz większość swojego pomysłu.

>wpadasz na pomysł
>weryfikujesz rynek

Warto zacząć, by być już w grze

Gdy Twój pomysł wywołuje szczere “wow, to jest mega!” wśród zapytanych potencjalnych klientów (nie tylko znajomych, którzy na ogół życzą Ci dobrze) zacznij działać. Nakreślając plan realizacji podejmij pierwsze kroki realizowania swojego biznesowego pomysłu. Dziel go na małe zadania i realizuj krok po kroku – od teraz.

Nagraj pierwszy odcinek vloga, dodaj wpis na blog, zarysuj logo lub spisz mapę myśli do pomysłu. Cokolwiek, aby już wystartować i być w grze. W przypadku większych projektów stwórz wersję prototypową, która nawet będzie drobnym ułamkiem Twojej wizji i pokaż go światu a przede wszystkim potencjalnym klientom.

Na tym etapie nie musisz być idealny a Twój projekt nie musi być najlepszy – masz być tylko w grze. A jeśli potrzebujesz pomocy w rozbiciu wielkiego projektu na małe, codzienne cele – przeczytaj mój wpis o „Grze roku”

>wpadasz na pomysł
>weryfikujesz rynek
>wchodzisz do gry

UWAGA: Jeśli nie widzisz entuzjazmu wśród swojego produktu – nie porzucaj go! Przekształcaj swoją myśl przynajmniej kilka razy i szlifuj swoje umiejętności. Nie myśl teraz o braniu się za inny projekt, ale wiedz, że zabicie projektu bywa koniecznie dla własnego spokoju.

Brakuje Ci pomysłów – szukaj inspiracji

Inspiracje są nam najzwyczajniej potrzebne. Łatwiej jest realizować określone projekty mając praktyczną wiedzę. Poświęcając chwilę na poszukiwania możesz znaleźć wiele przykładów (case), jak polepszyć kanały reklamowania się, jakość świadczonych usług czy też zatrudniania nowych pracowników lub tworzenia strategii.

Kiedy prowadzisz już firmę – obserwuj strategie innych biznesów, niekoniecznie z Twojej branży dzięki temu poznasz nowe punkty widzenia i być może wejdziesz na wyższy poziom w swojej organizacji. Warto dodać interesujące cię firmy do obserwowanych w mediach społecznościowych czy zapisać się do newslettera. Obserwuj jak się zachowują a przede wszystkim notuj te, które mocno aktywizują ludzi (np. ciekawe posty na FB; pomysły na komunikację lub promocję).

>wpadasz na pomysł
>weryfikujesz rynek
>wchodzisz do gry
>ulepszaj biznes

Buduj stałe relacje z klientami
Relacja z klientami lub zainteresowanymi Twoim produktem  jest niebywale ważna – zaufanie jest podstawą biznesu. Sam uważam to za najważniejszy element biznesu skutecznej współpracy. O tym zagadnieniu przygotuję wpis w następnym tygodniu, a na pewno pierwszy wywiad na Expand Online Podcast.

Jeśli potrzebujesz konkretów – wywołaj uśmiech na twarzy klienta. W książce “Anything you want” jest świetny przykład – “Zrobimy wszystko, za pizzę”. W CD Baby dotyczyło to dodawania nowych okładek do albumów. Wdrożyliśmy podobną zabawę z klientami – pizza za poprawki. Więcej sposobów na obsługę klientów – w następnym tygodniu.

>wpadasz na pomysł
>weryfikujesz rynek
>wchodzisz do gry
>ulepszaj biznes
>buduj relację (obszerny wywiad za tydzień)

Sprawdzaj co dzieje się za granicą i monitoruj trendy

Wiele osób monitoruje trendy z różnych powodów. Obserwują długofalowo zainteresowanie bliżej określonym tematem. Planują strategię wdrożenia projektu albo analizują jego żywotność na rynku. Możesz także sprawdzać “co słychać w świecie”, aby wykorzystać gorące trendy by stosować real time marketing.

RTM (real time marketing) to nic innego jak reklamowanie swojego produktu, usługi, firmy w oparciu o bieżące wydarzenia. W świecie social mediów mówiąc bieżące mam na myśli dosłownie to, co dzieje się teraz.

Uniwersalnym narzędziem do monitorowania świata może być Google Trends (https://trends.google.pl/trends/?geo=PL)


anything you want - wykorzystaj Google Trends
Dzięki niemu sprawdzić jakie tematy są często wyszukiwane w sieci w wielu krajach. Możesz sprawdzić także historię danych fraz. Podstawowa analiza pomoże Ci dowiedzieć się wielu przydatnych rzeczy.

>wpadasz na pomysł
>weryfikujesz rynek
>wchodzisz do gry
>ulepszaj biznes
>buduj relację (obszerny wywiad za tydzień)
>wykorzystuj trendy

 

To pierwsze wnioski po lekturze “Anything you want”, które już teraz mogą pomóc Ci w ruszeniu z miejsca. Więcej za tydzień na blogu “Lokalny Sukces”.

>wpadasz na pomysł
>weryfikujesz rynek
>wchodzisz do gry
>ulepszaj biznes
>buduj relację (obszerny wywiad za tydzień)
>wykorzystuj trendy
>… w drugiej części, obiecałem Ci 5 minutową lekturę

Komentarze