Blog

4 błędy reklamy facebookowej – VIDEO

Reklama Facebook

Jeżeli nie jesteś do końca zadowolony z efektów swojej reklamy na Facebooku, to w tym wpisie pokażę Ci 4 kluczowe, najważniejsze błędy, przez które Twoja reklama na Facebooku nie działa tak jak powinna.

Najważniejszym problemem przedsiębiorców jest to, że każdy działa w podobny sposób. Tunel reklamowy jest podobny we wszystkich przypadkach i zazwyczaj – nie jest skuteczny.

Przygoda z pierwszą kampanią reklamową

Nauczyłem się na kursach, przeczytałem pdf’y, obejrzałem kilka filmów video na YouTube’ie i stwierdziłem, że nadszedł odpowiedni czas, by reklamować firmę w internecie.

Ustawiam pierwszą kampanię i ona trwa – kilka dni, kilkanaście, może nawet miesiąc. Widzę rosnące zasięgi, ludzie reagują na moje posty. Może nawet zanotowałem jakąś sprzedaż w sklepie….

Jednak reklama nie przynosi efektów, jakie sobie założyliśmy. Nie mamy za dużo nowych klientów, reklama się nie zwraca. Dokładamy, albo wychodzimy na zero. Jesteśmy lekko sfrustrowani. Przestajemy się reklamować, bo wychodzimy z założenia, że ta reklama nie działa.

Bardzo wiele osób na tym etapie rezygnuje z dalszych prób reklamowania się na Facebooku. Kiedy wydamy kilkaset złotych na reklamę, ale nikt nie zawitał w naszym sklepie myślimy na skróty – „Facebookowa reklama nie działa”.

Uważam, że jeśli ktoś zaprzestaje działań w tym momencie, to popełnia kluczowy błąd. Pieniądze, które „zmarnował” na marketing, może potraktować jako naukę. Warto zastanowić się, czy nie robimy poważnych błędów w reklamowaniu się na Facebooku. A jakie to błędy?

Wyróżniłem 4 błędy, które najczęściej popełniają osoby zaczynające przygodę z marketingiem na Facebooku.

Nieprawidłowy cel to błąd reklamowy

Pierwszym etapem tworzenia nowej reklamy jest określenie celu. Na początku musisz jasno zdefiniować, co chcesz osiągnąć dzięki kampanii reklamowej na Facebooku.

Zadaj sobie następujące pytania:

  • Do kogo chcesz dotrzeć?
  • Kto z największym prawdopodobieństwem zrealizuje Twój cel?
  • Co chcesz osiągnąć poprzez kampanię reklamową?
  • Czy ma to być zwiększenie ruchu na Twojej stronie internetowej?

Jeśli chcesz dotrzeć do jak największej liczby odbiorców w Twojej niszy, to jako cel wybierz zasięg. Dzięki temu będziesz docierał do wielu odbiorców z określonymi zainteresowaniami czy zachowaniami w Twojej branży.

Określ, co sam chcesz osiągnąć dzięki kampanii reklamowej. Dużo osób chce od razu upiec dwie pieczenie na jednym ogniu. Z jednej strony chcą mieć fantastyczną sprzedaż w swoim sklepie, ale z drugiej strony chcą, by jak najwięcej osób na przykład polubiło dany post na Facebooku. Niestety na samym początku przygody z kampanią reklamową nie da się tak zrobić.

Zacznij od określenia jednego celu. Jeśli Twoje reklamy będą atrakcyjne, to będziesz mógł kierować ruch na swoją stronę internetową, a dodatkowo będziesz mógł też zbierać polubienia swojego fanpage’a.

Jaki cel kampanii powinienem wybrać, by uniknąć błędów w reklamie?

cel kampanii

O co w ogóle chodzi z tymi celami? Jakikolwiek cel wybierzesz z listy, to Facebook w pierwszej kolejności będzie wyświetlał posty, które będziesz promował osobom, które z największym prawdopodobieństwem ten cel zrealizują.

Przykład:
Jeśli często komentuję określone wpisy moich znajomych oraz fanpage’y, , to jeśli ustawisz cel aktywność – w pierwszej kolejności post zobaczy taka osoba aktywna jak ja, żeby zrealizować ten cel reklamowy.

Jeśli daję dużo polubień na Facebooku, reklama ustawiona na cel aktywność będzie w pierwszej kolejności wyświetlała się mi, a nie osobie, która jest bardzo bierna i tylko przegląda Facebooka, ale nie reaguje.

Podział celów marketingowych

podział celów marketingowych

Świadomość

To jest to dobry cel na początek. Chcemy uderzyć z rozpoznawalnością marki, żeby zostawić swoje ślady przy określonej grupie odbiorców. Na podobnej zasadzie działa też cel zasięg.

Twoje posty będą wyświetlane jak największej liczbie odbiorców, niekoniecznie będzie się to przekładało od razu na sprzedaż, ale przynajmniej dasz o sobie znać w określonej niszy.

Działania

Jeżeli chcesz przekierować odbiorców na swoją stronę internetową, na bloga czy sklep internetowy, to najlepszym celem będzie ruch. Jeśli w gronie Twoich odbiorców są osoby, które często klikają w linki, lubią czytać publikacje, do których przechodzą z Facebooka, to one w pierwszej kolejności będą widziały Twoje posty.

Aktywność, czyli osoby, które aktywnie reagują na Twoje kreacje – klikają w posty, w zdjęcia, zostawiają polubienia, udostępniają Twoje posty znajomym, zostawiają komentarze, to są osoby aktywne. Jeśli zależy Ci na takiej aktywności, możesz wybrać ten cel.

Wybierz cel Wyświetlenia filmu  – jeśli chcesz, by Twoje wideo miało bardzo dużo wyświetleń i było wyświetlane dla określonych odbiorców. Wtedy będziesz zbierał wyświetlenia, ale niekoniecznie za tym będzie szła jakaś aktywność, niekoniecznie pojawią się nowe polubienia czy komentarze.

Bardzo ciekawym celem jest pozyskiwanie kontaktów, szczególnie, jeśli działasz w biznesie. Jeśli chcesz pozyskać kontakt w formie numeru telefonu, adresu e-mail czy imienia i nazwiska, jeśli masz formularz, który może zbierać dane kontaktowe, to warto wybrać ten cel. Będziesz miał kontakt, będziesz mógł dalej działać, już jesteś w połowie tunelu sprzedażowego. Mając kontakt możesz budować relacje z klientem.

Konwersje

Wszystkie działania, które zbliżają do sprzedaży np. dodanie produktu do koszyka, zakup, realizacja płatności – można optymalizować reklamę pod kątem konwersji. Jest to już bardziej zaawansowany cel reklamowy.

Jeśli chcesz dokonać optymalizacji pod kątem konwersji np. w swoim sklepie internetowym, to musisz posiadać minimum 20 konwersji na jeden zestaw reklamowy. Musisz już mieć ruch w sklepie internetowym, muszą być dokonywane jakieś zakupy, żeby Facebook odpowiednio optymalizował reklamę pod kątem konwersji, żeby zwiększać sprzedaż.

Wybieranie sprzecznych celów

W tym miejscu od razu muszę zaznaczyć, że najczęstszym błędem reklamy jest wybieranie sprzecznych celów. Wrzucasz wideo i z jednej strony chcesz, żeby pewnym osobom wyświetlał się film, ale z drugiej strony ustalasz zasięg, bo chcesz dotrzeć do jak największej grupy odbiorców.

Nie komplikuj Facebookowi życia, a przede wszystkim nie komplikuj go sobie i ustawiaj cele zgodne z tym, co ustaliłeś na samym początku.

Źle dopasowana grupa odbiorców

źle dobrana grupa odbiorców

Kolejnym błędem, który jest najczęściej popełniany przez początkujących reklamodawców, jest źle dopasowana grupa odbiorców.

Najczęściej działamy na takiej zasadzie, że jak mamy lokalną firmę, to reklamujemy się do wszystkich osób z naszego miasta. Teoretycznie wszyscy z okolicy mogą być naszymi klientami, ale takie rozwiązanie nie jest dobre. Musisz ustalić swoją grupę klientów.

Przygotowałem dla Ciebie narzędzie, które pomoże Ci stworzyć profil klienta idealnego. Dokument możesz pobrać z linku, który znajduje się poniżej:

Jak Określić Profil Klienta?

Następnie uzupełnij informacje, które będą warunkowały docieranie do określonego grona odbiorców. Pamiętaj, że w każdym biznesie możesz stworzyć kilka profili klienta.

Stwórz pierwszą personę, do której będzie kierowana pierwsza reklama, a później analizuj i twórz kolejne persony. W ten sposób wyeliminujesz błędy reklamy związane ze złym określeniem grupy docelowej.

Mało atrakcyjna kreacja reklamowa to popularny błąd reklamy

mało atrakcyjna kreacja

Kolejnym punktem z zestawu „Błędy Reklamy” jest mało atrakcyjna kreacja reklamowa. Kreacja to finalny produkt, jaki widzą Twoi odbiorcy.

Oni nie są w stanie zweryfikować grona odbiorców, celu reklamowego, więc możesz spędzić dużo czasu, by zbudować dobry cel i grupę odbiorców, ale sama kreacja może być do niczego. Unikaj tego.

Staraj się zrobić jak najlepsze wrażenie kreacją reklamową. Przyciągnij uwagę zdjęciem. Jeśli na zdjęciu pokażesz siebie, swój produkt, atrakcyjną lokalizację, wszystko zależy od branży. Ważne, że jeśli będę przewijał Facebooka i zobaczę zdjęcie, to chociaż na chwilę się na nim zatrzymam.

Zastanów się nad wideo. Możesz nagrać film w prosty bądź bardziej zaawansowany sposób, to na pewno zwiększy odbiór. Wyświetlanie filmu jest znacznie tańsze niż wyświetlanie grafik. Nagraj wideo z zaplecza swojej firmy lub prezentujące Twój produkt.

W kreacji reklamowej ważny jest również atrakcyjny tekst, czyli to wszystko, co znajduje się nad zdjęciem lub filmem. Tekst powinien być merytoryczny i powinien skłaniać do określonego działania.

Pamiętaj o wezwaniu do akcji z ang. call to action. Wyraźnie komunikuj ludziom np. „Zostaw komentarz”, „Kliknij w link” itp. Wezwanie do akcji koniecznie dodaj przed „Zobacz więcej” w tekście. Jeśli napiszesz długi tekst i dopiero na samym końcu zostawisz wezwanie do akcji, to jest mniejsze prawdopodobieństwo, że wszyscy przeczytają tekst do końca.

Pominięte kroki w tunelu sprzedażowym

Ważne jest też to, żeby nie pominąć żadnych kroków w tunelu sprzedażowym. Dużo osób wychodzi z założenia, że samo odpalenie kampanii zagwarantuje sprzedaż.

Pozyskiwanie klienta to nie jest jednorazowa akcja, to jest proces. Zaprojektuj swój własny tunel sprzedażowy. Drogę, jaką musi przejść Twój klient od momentu poznania do zakupu, można przedstawić w 5 etapach:

  • Zbuduj zainteresowanie – wyświetlamy reklamę na Facebooku, ludzie widzą zdjęcie, tekst.
  • Zdobądź zaangażowanie – ludzie zostawiają komentarz, polubienie itp.
  • Pozyskaj kontakt – być może na swojej stronie pozyskujesz kontakty, a to już połowa sukcesu. Teraz od Ciebie zależy dalszy ciąg.
  • Zbuduj relację – rozmawiasz z klientem, wysyłasz materiały na przykład na maila, ewentualnie dzwonisz.
  • Zaoferuj produkt/usługę – sprzedaż na samym końcu. Zbyt wczesne oferowanie produktu/usługi może mieć odwrotny skutek, możesz zrazić do siebie klienta.

Czy Twoja kampania posiada te błędy?

Zweryfikuj, czy Twoja kampania nie posiada 4 najważniejszych błędów. Zweryfikuj i popraw je możliwie najszybciej.

Życzę Ci wszystkiego najlepszego w reklamowaniu się na Facebooku. Jeśli chcesz zbudować konkretny tunel sprzedażowy, to zapraszam Cię do obejrzenia materiału, w którym szczegółowo opowiem, jak zaprojektować taki tunel sprzedażowy w Twojej firmie.

Gorąco Cię pozdrawiam. Wszystkiego dobrego.

Komentarze