Blog

3 techniki sprzedażowe, które pomogą Ci w biznesie

Techniki sprzedaży

Twoja sprzedaż nie jest zadowalająca? Próba kontaktu z klientem kończy się na “Muszę się zastanowić”? Uważasz, że mógłbyś zarabiać więcej, gdybyś tylko podpisał kilka nowych umów? Poznaj 3 techniki sprzedażowe, które pomogą Ci zdobyć nowych klientów.

 

Mam czas na wszystko, ale nie na naukę sprzedaży

Decydując się na prowadzenie biznesu musisz liczyć się z wieloma obowiązkami. Świadczenie usług na najwyższym poziomie, prowadzenie księgowości, tworzenie kampanii reklamowych, obsługa klienta i chyba najważniejsze: SPRZEDAŻ.

Bez sprzedanych usług lub produktów nie jesteś w stanie normalnie funkcjonować. Zaniedbując proces sprzedaży możesz tracić potencjalnych klientów, a nawet narazić się na złą kondycję finansową, która doprowadzi do bankructwa.

Gdyby każdy z prowadzących biznes poznał dosłownie kilka technik sprzedażowych… To naprawdę nie jest trudne. Wystarczy lektura kilka książek, aby posiąść wiedzę, której wdrożenie nie jest trudne, a wymierne korzyści są widoczne od zaraz.

 

“Techniki sprzedażowe to manipulacja!”

Rozmawiając z lokalnymi przedsiębiorcami często zauważam, jak małą wagę przykładają do zastosowania właściwej techniki sprzedaży wobec klientów. Od razu chcę zaznaczyć – ten artykuł nie będzie o manipulacyjnych trikach, chociaż sam uważam, że ciężko jest postawić wyraźną granicę między “wywieraniem wpływu” a “manipulacją” w biznesie.

Co często powtarzają lokalni przedsiębiorcy, którzy są przyłapani na nie do końca skutecznej sprzedaży? No wiesz Patryk, oni mogą źle zareagować na te sprzedażowe triki. Oczywiście, że mogą, ale dlaczego nie wykorzystać ich w swoim biznesie, by zwiększyć Twoje zyski?

Zgodzę się, że wiele sprzedażowych frazesów jest już mocno zużytych. Niektóre od razu nazwiesz naciągactwem i mocną przesadą. Sam wybierz drogę, którą chcesz podążać w procesie sprzedaży. Dziś przedstawiam Ci 3 techniki sprzedażowe, których zastosowanie na pewno pomoże Twojej firmie, a dodatkowo są w mojej opinii etyczne.

1. Zadbaj o wiele touchpoint’ów

“Touchpoints” oznaczają punkty styku. To miejsca, gdzie klient ma kontakt z Twoją firmą. Przykładowymi punktami mogą być: strona internetowa, blog, reklama na Facebooku, ulotka reklamowa, baner na płocie, reklama w TV lub radio, opinie w internecie, rozmowa telefoniczna z Twoim pracownikiem, wizyta w biurze czy też rozmowa z przyjacielem, który opowiada o jego przygodzie z Twoją firmą.

Tych punktów może być nieskończenie wiele. W tym momencie nie zachęcam Cię do ich zwiększania, jednak jasnego zdefiniowania “Gdzie moi potencjalni klienci mają kontakt z moją firmą?”. Spisz wszystko co przychodzi Ci do głowy na kartkę i zapisz po 2-3 zadania, które usprawnią ten punkt sprzedaży.

Jak może wyglądać usprawnienie? Przytoczę kilka przykładów

Ulotka reklamowa
– zaprojektuję nowy design, informujący o aktualnej promocji
– zadbam o to, by dotarła ona do większej ilości odbiorców

Strona WWW
przeprowadzę darmowy audyt, by sprawdzić błędy na stronie
– zastanowię się jak mogę zwiększyć ruch na stronie

Polecenia znajomych
– wyraźnie poproszę swoich klientów, by wystawili mi recenzję na FB
– nagrodzę każdego nowego klienta z polecenia tabliczką czekolady

Co da Ci dbałość o różne punkty styku i po co to wszystko? Będąc w miejscu osoby, która pierwszy raz słyszy o firmie nie ufamy jej od razu. Jeśli czegoś potrzebujemy nie decydujemy się na zakup w tej chwili. Według Dr. Jeffrey Lant’a, potrzebujemy wielu bodźców, czasem nawet 7, by sięgnąć do portfela.

Jeśli skupisz się tylko na jednym punkcie lub jednym źródle pozyskiwania klienta – możesz stracić wiele dobrych okazji do zrobienia biznesu. Zadbaj o ich ulepszenie jeszcze dziś.

 

2. Zrozum i zapisz potrzeby klienta

Potrzeba to motywator do zakupów. Jest on często wymieniany na zachciankę, jednak zdecydowana większość biznesów rozwiązuje problem pewnej grupy ludzi.

Pewna część pomaga w mniejszym problemie dużej liczbie osób np. aplikacja, która przypomina o piciu wody pobrana przez 10 milionów osób. Inna zaś pomaga w wyspecjalizowanym problemie wąskiej niszy np. szkolenia z zakresu wdrażania nowych systemów informatycznych w branży przetwórstwa drzewnego.

 

Określ problem klienta

Kiedy jasno zdefiniujesz jaki problem ma Twój klient rozumiesz faktyczną wartość Twojej usługi lub produktu. To pomoże Ci lepiej docierać do ogółu klientów, którzy mają podobny problem.

Jeśli już masz kontakt z potencjalnym klientem jego potrzeby mogą być określone precyzyjniej. Klient może wymagać szczególnej pomocy w obsłudze nowego komputera. Może zależeć mu na szybkiej dostawie, a jeszcze inny projekt będzie odgórnie ograniczony pewnym budżetem.

Spisując potrzeby pojedynczego klienta zagwarantujesz sobie podwyższenie jakości jego obsługi. Skąd dowiedzieć się, czego potrzebuje klient? Możesz zapytać go wprost jakie są oczekiwania – to chyba najprostsza droga. Jeśli czujesz blokadę przed takim pytaniem – uważnie słuchaj. Po kilku rozmowach nabierzesz wprawy w dekodowaniu słów na jasno zdefiniowane potrzeby. Znając jego problemy i potrzeby będziesz też mógł wykorzystać specjalne techniki sprzedaży, które nakłonią go do zakupu.

3. Edukuj potencjalne grono odbiorców

Budując pozycję eksperta zwiększasz szanse na pozyskanie nowej sprzedaży. Każdy z nas decyduje się na zakup w firmie, która jest najbardziej profesjonalna w tym, co robi.

W jaki sposób możesz zaistnieć jako branżowy ekspert? Połącz techniki sprzedażowe i swoją wiedzę. Wystarczy edukować grono swoich klientów, przekazując im wiedzę, którą posiadasz przez wiele lat działania. Forma jest dowolna – możesz pisać bloga, nagrać podcast lub umawiać się na prywatne konsultacje.

Podczas pomocy możesz wykorzystać regułę wzajemności. Dąż do tego, by klient pomyślał “skoro on pomógł mi, chciałbym się zrewanżować”, a zagwarantujesz sobie sprzedaż. Swoją drogą – dzielenie się wiedzą ma też inny ogromny plus. Masz poczucie misji i wpływu na jakość życia osób, którym pomagasz. To fantastyczne uczucie, tylko uwaga – zmienianie świata uzależnia 🙂

 

Chcesz poznać inne techniki sprzedażowe?

Jeśli uważasz, że żadna z wyżej wymienionych porad nie jest dla Ciebie – bez obaw. Więcej sprawdzonych taktyk do natychmiastowego wdrożenia w najbliższym podcaście.

Nie chcesz go przegapić? Zapisz się na przypomnienie, podając swoje imię i mail poniżej. W pierwszym mailu prześlę Ci także darmowy egzemplarz książki “Lokalny Sukces”. Znajdziesz tam wiele porad związanych ze sprzedażą i pozyskiwaniem klienta. Do usłyszenia!

Komentarze
Kliknij i odbierz darmową książkę Lokalny Sukces!
  • 119 stron praktycznej i sprawdzonej wiedzy
  • jak efektywnie sprzedawać na lokalnym rynku?
  • poznaj sposób na Platynową Obsługę klienta
  • 10 porad Facebook Ads, które gwarantują sprzedaż

    Wpisz swój adres i odbierz książkę ZA DARMO!

Obiecuję - zero spamu.